måndag 30 juni 2014

Var med och sprid #kroppskärlek


Jag tycker att det är viktigt med hälsa - min egen och andras. Jag tycker att det är så viktigt, roligt och intressant att jag har valt att jobba med det. Min ambition är att hjälpa så många som möjligt som är intresserade till att må så bra de kan efter sina förutsättningar.
Jag jobbar också med viktminskning. Jag leder grupper och coachar individuellt efter min metod som heter Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT och nu även grupper inom 5:2-detox. Visst handlar det om viktnedgång, men framför allt om att hitta ett sunt förhållande till kosten och sin kropp.
Att vara överviktig är många gånger ett hälsoproblem. Men, det innebär inte att målet är att alla ska vara modellsmala. Målet är att må bra. Det går inte att vägas i kilon och mätas i centimerar. Snarare i en känsla av energi, glädje och lust - som i hälsa.

Att hata sin kropp.
Att inte våga visa sig på badstranden.
Att välja kläder som döljer så mycket som möjligt. Det är tyvärr alldeles för vanligt. Alldeles, alldeles för vanligt.
Det är fel på magar, lår, rumpor, bröst, armar, näsor, tår osv. osv.
Det man söker det finnar man, brukar man säga.
Vi är alldeles för duktiga på att leta efter fel - och vi har inte svårt att hitta dem.
Dessutom tror vi att det bara är vi själva som har alla dessa fel och skavanker. Ingen annan.
Men det konstiga är att de allra flesta av oss tänker likadant.

Jag fick se den här filmen på Facebook för några veckor sedan. 
Härliga, härliga Viktoria som bjuder på sig själv så här:



VARFÖR håller vi på som vi gör?
Varför ägnar vi så mycket tid till att hitta fel, ogilla och till och med hata hela eller delar av våra kroppar?
Varför inte börja tänka precis tvärt om?
För som sagt, det vi fokuserar på får vi mer av.

Jag skulle önska att vi istället tänker på allt fantastiskt som våra kroppar gör för oss.
Alla mil som våra fötter och ben hjälper oss igenom.
Att vårt hjärta pumpar ut vårt blod i våra kroppar.
Att våra armar orkar bära våra barn eller tunga matkassar.
Att våra magar (hos oss kvinnor) har låtit oss bära våra barn.
Att vi är mjuka.
Att vi är kantiga.
Att vi är runda.
Att vi är korta.
Att vi är långa.
Att vi andas.
Att våra kroppar är våra själars hus.
Att vi finns!

Det är rätt makalöst vad våra kroppar gör för oss.
Varje dag.
Varje minut.
Varje sekund.
Vi borde vörda och värna våra kroppar och inget annat.

Jag kommer under sommaren jobba för att sprida mer kroppskärlek. Jag hoppas inspirera många av er till att börja älska era kroppar - oavsett färg, storlek och form.
Förutom att de är värda all kärlek som bara tänkas kan, så är jag övertygad om att när vi bestämmer oss för att vi faktiskt är älskansvärda precis som vi är, så kommer vi också att per automatik att ta hand om våra kroppar och vår hälsa på ett mycket bättre sätt.
För det man älskar vill man ju visa både kärlek och respekt.

Är du med på att sprida #kroppskärlek?
Var med och skriv, tipsa, sprid bilder och inte minst börja med att älska dig själv och din kropp.
Använd dig av #kroppskärlek, så kan vi sprida vårt budskap.
Och du, känns det som att det är svårt? Strunta i det! Bestäm dig bara för att det här är något som är viktigt.
Vi hjälps åt!
Du kommer att bli duktigare för varje dag.
Bara bestäm dig för att du vill.
Du är viktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...