fredag 20 juni 2014

Trevlig midsommarhelg - till dig som vill


Tänk så var det midsommarafton igen.
Jag tycker att det inte känns så länge sedan sist...
Jag är egentligen inte någon stor fan alls av storhelger som midsommar, nyår och inte ens julafton.
Har aldrig varit.
Allt "ska" vara så perfekt. Alla "ska" vara glada. Alla "ska" må bra. Solen ska skina och/eller så ska snön ligga meterdjup och gnistrande.
Det är liksom gjort för att någon/några/alla ska bli besvikna. Så mycket som ska klaffa och som sällan gör det.

Nu skulle man kunna tro att jag har en massa eländiga minnen med mig från storhelger, men det har jag inte. Jag minns dem alla som trevliga och en del faktiskt som alldeles fantastiska. Men jag tror också att det har att göra med att jag inte har så stora förväntningar.

Jag gillar inte att koncentrera allt till ett specifikt tillfälle eller en specifik plats.
Jag uppskattar mer att sprida ut trevligheterna.

Därför har jag och min familj sällan några storslagna planer inför midsommarafton.
Vi tar det lite som det kommer. Om vädret är fint kanske vi packar pick-nick och åker ut till någon midsommarfirande i en kohage. Om det regnar kan vi lika gärna stanna hemma och poppa pocorn och ha det mysigt. Vi umgås gärna med andra, men helst då ganska kravlöst. Äter gärna gott och "midsomrigt", men ändå utan en massa besvär - en sillburk är ju inte så krånglig att öppna.

Hur vill du uppleva din midsommar?
Det är väl ändå det som det handlar om. Många gånger tror vi att det ska vara på ett visst sätt och tänker inte ens på att vi kanske själva vill ha det på något annat.
Att stanna upp och fundera på det är inte så tokigt.
Så nu är frågan alltså igen:
Om du får bestämma hur du vill fira din midsommar, hur väljer du att göra då?

Vad du än kommer fram till önskar jag dig en riktigt trevlig midsommarhelg - precis så som DU vill ha den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...