onsdag 18 juni 2014

Bromelain - borde finnas i alla husapotek


Bromelain tillhör verkligen mina favoriter bland kosttillskott. Bromelain utvinns från ananas, framför allt från själva mittstocken i ananasen - den som vi normalt skär bort för att den är så hård att äta. Bromelain består två sorters enzymer som finns i ananasen och som har en kraftig antiinflammatorisk effekt. Den har en proteinspjälkande funktion, vilket gör att den hjälper kroppen att bryta ner protein som i vissa fall kan vara ganska svårnedbrutet. Därför kan Bromelain vara en bra hjälp för matsmältningen när din mage är stressad, irriterad eller på annat sätt inte fungerar som den ska. Det positiva då är att Bromelainet både hjälper till att bryta ner maten vilket ger mindre jobb för mage och tarm och dessutom gör den antiinflammatoriska effekten att mage och tarmar som kan vara inflammerade läker.

Studier som gjorts på Bromelainets verkan har visat att det hjälper kroppen att läka vid skador ( i en studie tittade man på boxare och hur deras skador läkte) och vid kirurgiska ingrepp. Andra studier har kunnat påvisa att Bromelain minskar mensvärk samt kan läka magsår.
Många säger sig också ha blivit hjälpta av Bromelain då de haft problem i luftvägar (hosta, svullnad i luftvägarna etc.) och likaså vid problem med bihålorna. Eftersom de verksamma enzymerna är inflammationshämmande så kan det säkert stämma. Andra berättar om att de lyckats läka snabbare efter en operation tack vare att det tagit Bromelain efter ingreppet.
Likaså är det många som vittnar om en klar lindring av allergier, inte minst pollenallergi som kan drabba
luftvägarna.

Själv märker jag att min mage blir lugnare och mår bättre när jag tar Bromelain och även att en inflammation som då och då uppkommer ovanför mitt knä försvinner när jag under några dagar tar 3 x 3 tabletter.
Sammanfattningsvis kan man säga att Bromelain är ett av de kosttillskott som definitivt bör ingå i "husapoteket". Och som vanligt är det Helhetshälsas produkt som jag rekommenderar då den är så ren som möjligt och dessutom en mycket högre enzymaktivitet (= bättre effekt) än de flesta andra produkterna på marknaden.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...