onsdag 7 maj 2014

Mug Cake - choklad och valnötter (för mikro eller ugn)

Mug Cake med choklad och valnötter dekorerade med mörk choklad, hallon och kokosflakes

Mug Cakes har varit på tapeten ett tag och finessen med dem är att det både går att göra hälsosamma och också tillaga snabbt (i mugg i mikron). Innehållet går att variera i det oändliga efter tyck och smak. Här har jag gjort en mättande variant som innehåller mycket protein och fibrer. Jag vill inte använda mikron allt för mycket - känner mig osäker på hur strålningen påverkar både mig och maten. Mug Cakes går självklart att tillaga även i vår traditionella ugn. Då får man bara se till att ha lite mer tid på sig, och med lite planering är det inte några större problem, tycker jag.
Jag bjöd min man på denna Mug Cake i hjärtform och dekorerade den fint (lite överkurs, men kan vara kul ibland). Han tyckte den var fantastiskt god och påstod att han fick en sådan oerhörd energi efter den - han skurade både badrum, toalett och dammsög hela lägenheten av bara farten. Så då vet du vad du har att förvänta dig om du äter en själv - eller kanske bjuder på en du med ;-).

Du behöver (per st):
Dubbelsats tillagade i ugnen
1 ägg
2 msk keso
1 msk proteinpulver (jag valde Helhetshälsas)
½ msk fiberhusk
1 msk chiafrön
1 msk kakao
1 tsk bakpulver
6 valnötter (halvor)
1 msk kokossocker
1 msk honung
kokosolja att smörja muggen/formen

Gör så här:
Vispa ägget luftigt. Rör ner keso och vispa om. Blanda proteinpulver, fiberhusk. chiafrön, kakao och bakpulver ordentligt och vänd sedan ner blandningen i äggröran. Smula sönder valnötterna och blanda ner kokossocker och honung. Smörj muggen/formen med kokosfett och häll sedan ner smeten. Grädda i ugn på 200 grader i 10 - 15 minuter eller i mikrovågsugn på full effekt i 2 minuter.

Stjälp upp din Mug cake på en tallrik. Jag valde att dekorera med smält mörk choklad, hallon och kokosflakes, men den går lika bra att äta enbart som den är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...