fredag 25 april 2014

Jordgubbs- och chiamarmelad (utan socker)

Marmelad på jordgubbar och chiafrön helt utan socker
Det är superenkelt och går supersnabbt att fixa sin egen marmelad eller sylt utan socker och andra konstigheter. Här har jag gjort jordgubbsmarmelad på endast fyra ingredienser: jordgubbar, torkade aprikoser, chiafrön och några droppar Stevia med jordgubbsmak (vilket kan uteslutas). Jag hade min marmelad på nybakade frökex, men den är också god att ha i yoghurt, till keso, på gröten eller annat där du uppskattar något sött till. Jag valde att använda mig av jordgubbar, men det går precis lika bra att använda andra bär.

Du behöver (till en liten burk):
10 jordgubbar (mina var frysta)
5 torkade aprikoser
2 - 3 msk chiafrön
ev. Stevia Drops jordgubb

Gör så här:
Om du använder frysta jordgubbar (eller andra bär) så tina dem något. De behöver inte vara fullt tinade. Om de är lite kalla kommer marmeladen att stelna fortare. Lägg jordgubbarna tillsammans med de torkade aprikoserna i en skål och mixa dem med mixerstav ordentligt. Häll ner chiafröna. Ju mer chiafrön desto fastare blir konsistensen på din marmelad/sylt. Blanda ordentligt. Smaka av hur sötman känns. Sötman beror på hur söta jordgubbarna är. Om du vill ha mer sötma kan du droppa i en 4 - 6 droppar Stevia Drops jordgubbsmak eller naturell.
Ställ in i kylskåp och låt stå en 10 minuter. Om du använder dig av färska bär kan din marmelad behöva stå lite längre så att chiafröna hinner bilda sin gelé som gör att din marmelad får en härlig konsistens.

1 kommentar:

  1. Det receptet lätt gott, rent och enkelt att göra! Det ska jag prova.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...