fredag 4 april 2014

Energibollar med rödbetspulver

Rödbetspulver i bollarna ger god smak och  massa härlig energi

Rödbetsjucie läser vi om i var och varannan tidning och på i princip alla bloggar och sajter på nätet som skriver om träning, kost och prestation. Rödbetsjuice är hett! Jag älskar att äta nykokta rödbetor med smör eller med pepparrotsost - verkligen älskar. Och jag vill gärna tro att jag ska gilla att dricka rödbetsjucie, men det är något med "konsistensen" som får mig att kvälja när jag dricker. Det går bara inte.

Anledningen till att rödbetan är så "hypad" just nu är att den sägs vara fantastisk för dig som utövar uthållighets och/eller konditionsträning. Rödbetor innehåller stora mängder nitrat som gör att våra blodkärls utvidgas vilket i sin tur innebär ökad syreupptagning. Och får vi mer syre kan vi också prestera mer och bättre. Rödbetsjucien jämförs till och med med bloddopning, men här talar vi om helt naturlig förbättring av prestationsförmågan.
Oavsett om du tränar på elitnivå, är motionär eller enbart vill bli piggare och få mer kraft och energi är rödbetan och rödbetsjucie ett bra alternativ. Själv blev jag därför riktigt nyfiken när jag hittade Beet Boost från Mighty Sport - rödbetsjuice som torkats till pulver. Meningen är att du kan blanda det i vatten, annan dryck eller varför inte i en grön smoothie. 
Men skulle jag fixa att dricka det i den formen då?
Jodå, i en grön smoothie går det alldeles utmärkt. Två teskedar räcker och smakar riktigt gott tillsammans med lite andra grönsaker och frukter.
Jag ville också experimentera med pulvret för att se om det går att använda på annat sätt. Det var på det viset dessa energibollar kom till. Var lite tveksam själv till om de skulle bli ätbara, men det fick med  beröm godkänt. Bollarna blir inte så där söta som dessa olika typer av hälsobollar ofta blir och som passar till kaffet som ett sött tilltugg. Istället blev de nästan lite salta i smaken och rödbetssmaken gifte sig finfint med havren och sesamfröna. 
Jag kommer garanterat att göra dessa bollar vid många tillfällen framöver. Ett perfekt mellanmål som ger bra energi.

Du behöver:
10 torkade dadlar
1 dl Skrädmjöl (eller havregryn som du mixar till mjöl)
3 msk kokosolja
½ dl sesamfrön
4 tsk Beet Boost från Mighty Sport.

Gör så här:
Använd dig av matberedare eller mixerstav och mixa samma samtliga ingredienser till en fin smet. Forma bollar. Rulla dem om du vill i sesamfrön. förvara dem i kylskåp.

Energibollar med rödbetspulver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...