måndag 10 mars 2014

Viktproblem? Se till att få mer sömn


Jag fortsätter mitt fokus att under några veckors tid medvetet satsa på att få mer sömn och inte minst att komma i säng i tid - före kl. 22:00 på kvällen. Som jag skrivit tidigare har det många hälsoeffekter. Inte minst för personer som önskar gå ner i vikt.
När jag vikt-/hälsocoachar någon som har svårt för att gå ner i vikt är just sömnen något av det vi tittar på förutom själva kosten. Det finns nämligen tydliga samband mellan övervikt och otillräcklig sömn.

Då vi sover minskar kroppens förmåga att lagra glukos och insulinnivåerna sjunker. Om vi däremot håller oss vakna längre pågår samarbetet mellan glukosen och insulinet längre, vilket följaktligen gör att fettinlagringen har chans att öka.
Dessutom reagerar kroppen på sömnbrist genom att producera mer av hormonet ghrelin, det så kallade "fetmahormonet". Det finns studier som klart påvisar ett samband mellan just otillräcklig sömn och fetma. Ghrelinet anses vara en av de faktorer som ligger bakom.
Ghrelin gör att du blir hungrigare samtidigt som energiförbrukningen går ner = en viktökning.

Så för alla som känner sig lite "lata och bekväma" och som kanske inte har någon önskan om att slita ut sig i joggingspåret eller på gymmet så kan det här vara något som passar. Till viss del kan du alltså sova dig till lägre vikt. Självklart är en kombination av mer och bättre sömn samt rörelse och motion under dagtid det bästa.

Hänger du mer på min utmaning att under några veckor satsa på din hälsa och ditt välmående genom att se till att komma i säng före 22? Det är inte alltid det lättaste, det är jag fullt medveten om. Men, genom att ändra lite på rutiner och fokusera på detta ett tag, så kan du ganska snart märka en härlig hälosboost - utan en egentligen så stor ansträngning.
Det är bara att  bestämma sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...