fredag 7 mars 2014

Frukostmuffins med bär - rika på protein och bra fett



Är frukosten viktig? 
På den frågan svara jag både ja och nej.
Vi är sedan många generationer tillbaka upplärda med att frukost är viktigt - till och med den viktigaste måltiden på hela dygnet. Men, alla är inte "frukostmänniskor". En del behöver ett rejält mål mat så snart det vaknar - massor med energi för att komma igång efter att kroppen tömt depåerna under natten. För andra är det precis det motsatta. De får nästan kväljningar av att äta något tidigt på morgonen och blir heller inte hungriga eller saknar energin förrän efter flera timmars vaken tid.
Det viktigaste är inte NÄR du äter, utan att det första målet som du äter under dagen (frukost, brunch eller lunch) är ett bra mål. Ett mål som ger dig bra med energi som du håller dig mätt på länge och som inte får blodsockret att stiga skyhögt för att sedan falla pladask efter någon timme som en frukost bestående av snabba kolhydrater (socker och/eller mjöl och gryn) kan orsaka är det bästa.

Själv kan jag inte äta en bamsefrukost på morgonen. Jag börjar med att dricka ett glas varmt (avsvalnat) vatten med citron samt boostar med vitamintillskott efter behov.
Efter 30 - 40 minuter är jag möjligtvis redo för en lättare frukost. På mina "2-dagar" när jag kör 5:2-detox dricker jag enbart fram till lunch, så då blir lunchen min första måltid.

Att hitta BRA, goda och lättfixade frukostar är många gånger en utmaning. Därför bestämde jag mig för att sätta ihop en frukost med bra fiberinnehåll, rikt på protein och bra fetter och med mindre andel kolhydrater. Resultatet blev dessa frukostmuffins som nu är en klar favorit hos mig. De är ju såååååå goda också. Inte så där "fika-muffins-söta", utan lagom fräscha och söta i smaken som ger en alldeles lagom mättnad för mig.
Prova om det kan bli dina favoriter också!

Du behöver ( 5 stora muffins):
3 ägg
1 dl kokosmjölk (jag använde Garant, från Willys som är tjock och krämig)
2 msk kokosmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
2 msk proteinpulver (jag använde Helhetshälsas)
3 msk chiafrön
3 msk krossade linfrön
25 droppar flytande Stevia Sweet Drops Berry

Gör så här:
Vispa ihop äggen med kokosmjölken i en bunke. I en annan bunke blandar du väl ihop kokosmjöl, fiberhusk, bakpulver, vaniljpulver, proteinpulver, chiafrön och krossade linfrön. Häll den torra blandningen i ägg- och kokosmjölkssmeten. Droppa i steviadropparna och blanda väl.
Klicka ut i fem stora muffinsformar.
Grädda i 200 grader i 30 minuter.
Servera om du önskar med en liten klick kokosgrädde och några färska bär.
Förvara muffinsarna som inte går åt i kylskåpet där det håller bra i ett par dagar eller frys in dem om du vill äta dem senare.


Näringsinnehåll i en muffins:
Kcal: 135
Protein: 8 g
Fett: 9 gr (varav största delen de nyttiga och lättupptagliga mättade fettet från kokosmjölken)
Kolhydrater: 5

GI: 18
GB: 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...