onsdag 12 februari 2014

Annas viktnedgång med hjälp av Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT

Jag har ju genom åren haft många olika coachuppdrag och kurser. Allt som jag har jobbat med och jobbar med tycker jag är roligt - det är en förutsättning för att jag ska göra det. Men något av det mest tacksamma och absolut roligaste jag vet är att jobba med är min kurs Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT. Dels är det ett tacksamt upplägg och material med hög igenkänningsfaktor för de som deltar, men framför allt är det så fantastiskt att så tydligt få följa resultaten hos deltagarna. Det händer så klart en hel del både vad gäller vikten, men också  i tankar och beteende.

Anna före och Anna mot slutet av TDS-kursen
Jag vill gärna presentera en av mina tidigare fantastiska deltagare - Anna Wiström
Anna berättar för mig och för dig om sin viktresa. Liksom för många som anmäler sig till Tänk Dig Smal har stora delar av deras liv handlat om bantning och jakt på kilon. En jakt som möjligtvis fungerar kortsiktigt ibland, men aldrig långsiktigt. Med Tänk Dig Smal får du redskap för att SLUTA banta genom att lära dig ett hållbart förhållningssätt till mat och matvanor. Så här berättar Anna:

Jag har bantat, fasta, tränat för att gå ned i vikt sedan jag kom in i puberteten. Jag är 1.57 cm lång (kort) och när jag vägde in mig på Viktväktarna för första gången som 18 åring vägde jag 65 kg, jag tyckte jag var så tjock!!! Hm, tänk om ngn där hade gett mig rätt verktyg istället för att jag började resan på att förstöra min kropp.Jag läser min dagbok ifrån tonåren och där hittar jag olika tips och råd som jag har skrivit in, alltifrån fasta i 7 dgr, att äta olika mkt varje dag, för att lura kroppen, tror det kallades för 7 dgrs modellen, sedan var det ju ett par svängar på VV, cambridge, nutrilett, och så LCHF. LCHF tänket använder jag mig utav sedan 4 år, men först nu har jag slutat att "unna" mig. Nu är fokus på bra mat, mjöl och sockerfri framförallt.
Som mest har jag vägt 105 kg, vägde in mig på förlossningen. Tanken att kilona skulle rinna av mig fanns där, men inte var det ngt som rann av mig. Någon månad senare vägde jag 95 kg och ännu en gång startade jag viktkampen. Som minst har jag vägt 52 kg, det var när jag kämpade mig i form till mitt bröllop. 
Mitt mål denna gång är att få en sund och stark kraft, hitta rätt matfokus, att känna mig bekväm i min kropp. Har satt upp olika delmål under resan och flera utav dom har jag uppnått.
Jag vet inte min exakta startvikt, då jag tänkte vägra vågen på denna Tänk dig smal resa, hade mina jeans som utgångskänsla istället. Men efter en vecka kom uppgiften att sätta upp målbilder och då kände jag att det var dags att ställa sig på vågen. En del av min vågrädsla handlade ju faktiskt om rädsla, en känsla av att jag inte orkade misslyckas ännu en gång.
Vågen stod på 85 kg
Delmål:82.5 kg 24 nov
Delmål:80 kg 20 dec
Delmål: 78 kg 22 jan
Dagens vikt är 77, 6
Nästa delmål är 75 kg , 72,5 kg, 70 kg, 67,5 kg och vad jag tror är det slutgiltiga målet är 65 kg. Men ingen siffra ska få sätta fokus på min hälsa utan resan är målet ;) 
Jag har länge haft en nyfikenhet på KBT och jag har tidigare gått en annan nätkurs, dock kände jag inte alls samma stöd där som i Tänk dig smal. Jag tror att för mig var det att jag hade med mig Ulrika och gänget överallt i min Iphone via facebook. Stödet fanns där hela tiden och vi skapade väldigt snart en stark gemensamhet i gruppen. Tänkte precis innan denna resa starta med Itrim då jag hört att de har ett bra arbete med den mentala biten. Banta är jag expert på;), men det var hjärnspökena  jag behövde lära mig att "lura", att inte falla i mina egna fallgropar, att sluta hitta på dumma ursäkter för själv, att sluta unna mig själv till sämre hälsa.
Annas "smaljeans" vid kursstart
Jag hade jättehöga förväntningar på kroppen och mentalt startade jag resan vid anmälningsdatumet, så det blev ingen sista frossa, som det har varit många andra gånger innan jag startade en diet. Skillnaden framför allt är att man får lära sig att de flesta viktminskningstipsen som passar just mig har jag inom mig. Och att det här  min resa, mitt upplägg, det får ske i min takt.Och att jag framförallt har ändrat mitt fokus till att sätta upp positiva målbilder, jobbat dagligen med positiva affirmationen. Fått lösningar på hur jag ska tänka i vissa situationer, fått verktyg på hur jag ska "stänga" av suget.
Jag har förut varit en allt eller inget person, nu har jag klarat av att "leva hälsosamt" över advent, julen och försäljning utav hus och flytt. Något som hade varit en perfekt ursäkt i mitt "tidigare" liv. Nu har jag tänkt mera att jag får göra det bästa utav det, förbereda mat eller göra de bästa valen utifrån hur utbudet ser ut. Jag har fått mkt inspiration ifrån LCHF kosten med även ifrån Ulrika och en sida jag har hittat som heter bakasockerfritt. I mitt tidigare liv har jag totalt bannlyst frukt, men numera är jag mera tolerant, att söta med t ex dadlar, banan eller annan frukt känns helt okej ngn gång i veckan. Jag försöker lägga fokus på bra produkter istället, krav, fairtrade. Att ge sin kropp bra bränsle, det huvudsakliga fokuset ligger på att undvika gluten och socker!Förut läste jag mer hur andra gjorde än hitta min egen "melodi". som jag kan leva med och trivas med utan att känna att jag försakar halva kungariket. ;)
Annas "smaljeans" efter sex veckor
Viktig insikt under resan, att jag inte var ensam om att tro att lobotomering var den enda lösningen som skulle funka på mig. Att jag var inte ensam om mina problem, att det är bra att ha stöd runt omkring sig även om det ifrån början handlade om helt okända människor.Att med min nya verktygslåda kommer jag att lyckas, jag har inte bråttom för även om inte resan syns just den veckan på vågen så har hjärnan gjort ett avgörande arbete under veckan. Vågen är inte svaret på hur jag mår. Har jag gjort bra val eller lärt mig av mindre bra val är resan värd att resa.
Jag jobbar dagligen med Tänk dig smal tänket, och jag och några tjejer i gruppen skriver fortfarande på sidan för att peppa varandra. Små lappar finns lite här och där för att påminna mig om rätt tänk. Och jag kommer på mig själv ibland med att gå och upprepa mantrat: - Jag kommer att lyckas, jag kommer att bli smal, jag kommer att leva ett sockerfritt och mjölfritt liv. :)
Jag tror för min egen del att det är bra att vara medveten om sina fallgropar + att sluta vara så hård mot sig själv vid ev motgång. Motgångar kommer i livet så är det bara. Men att ge upp, ska inte vara lösningen. Jag tänker jobba med mina stödtjejer i TDS så länge det behövs, jag gärna vara ett stöd för varandra resten av livet, detta är ingen quick fix utan ett arbete resten utav livet!
Viktnedgång . - 7.4 kg än så länge, men mer blir det :)
Jag tror att mitt positiva sätt har varit till stor hjälp i mitt arbete. Att jag har gett andra människor i min omgivning positiv feedback har gjort att jag har fått tillbaks positiv feedback. Plus att jag har lärt mig/jobbar på att strunta i energitjuvarna.
Om DU liksom Anna är trött på ständigt jojo-bantande och vill hitta ett sunt och hållbart ätbeteende kan du liksom hon gå kursen Tänk Dig Smal - gå ner i vikt med KBT. Nästa kursstart är den 5 maj - anmäl dig redan nu för att säkerställa din plats. Du kan läsa mer om kursen som är en distanskurs som vi håller på Facebook HÄR
Om du vill kan du även samla ihop ett gäng själv på minst 8 vänner, kollegor, släktingar eller bekanta så anordnar jag en egen kurs för er i en hemlig grupp på Facebook. En perfekt gemensam häloaktivitet på jobbet eller bland vänner som kan peppa varandra på IRL och på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...