måndag 10 februari 2014

5:2 och magkatarr - ta en Chia Shot

Chia-shot på morgonen ger magen en bra start.
5:2-metoden har många fördelar, men precis som allting annat så passar den inte för alla. De som har eller har haft problem med ätstörningar riskerar att få ny fart på sitt negativa ätbeteende. Du som är gravid eller ammande ska inte hålla nere på matintaget med någon form av fasta. Personer med diabetes eller andra sjukdomar som kräver ett jämnt intag av kosten för att reglera blodsockret bör inte heller ägna sig åt fasta - åtminstone inte utan översyn av läkare.

Du som har problem med magkatarr kan också uppleva att problemen förvärras av 5:2 dieten. Problematiken bakom magkatarr kan se lite olika ut, så det behöver inte betyda att du inte klarar av att ha dina fastedagar, men du bör vara observant på hur du mår och hur magen reagerar på att två dagar i veckan få mindre mat att "jobba med".
Själv har jag sedan jag gick på lågstadiet haft problem med magkatarr beroende på att jag har mycket eller kanske snarare stark magsyra. Det har inte med stress att göra (även om symptomen kan förvärras om jag stressar) utan jag är helt enkelt "konstruerad så". För mig är det viktigt att välja rätt typ av mat för att inte få problem. Ett glas apelsinjucie på fastande mage är inte att tänka på till exempel - då vänder sig magen nästan ut och in på grund av att magsyran tar sådan fart av det sura som landar rakt ner i magsäcken.

Som alltid när det gäller kosten måste du hitta ditt sätt och dina vägar som fungerar för just dig. Det finns dessvärre inga färdiga manualer som passar för alla, även om du kan hitta många tips och få inspiration från andras erfarenheter.

Många som har magkatarr mår bättre av att se till att magen med jämna mellanrum får lite grann att jobba med. Det kan alltså vara bra om du delar upp dina måltider på flera små portioner (i varje fall tre) under dagen. Själv känner jag att jag mår väldigt bra av att skippa frukosten och lägga dagens måltider på lunch och middag, men min mage är inte alltid överens med mig.
Då får jag lyssna på den sistnämnda och se till att jag fyller på med något ätbart även på morgonen.

En bra start och gott och välgörande för en känslig mage är en Chia Shot - en tesked chiafrön som blandas med 3 msk vatten. Denna blandning får stå och dra ca 30 minuter så att chiafröna börjar bilda den gelén som kommer från de vattenlösliga fibrerna. Sedan är det bara att svälja din shot rakt upp och ner, eller i några klunkar om du föredrar. Undvik att äta på en timme så att blandningen får "ligga till sig" i din mage.
Annat som kan vara bra är Aloe vera som också gör gott för känsliga magar.
Många upplever också en förbättring om de äter något torrt som kan suga upp magsaften.

För dig som räknar kalorier under dina "2-dagar" kan jag upplysa om att en chia-shot ger dig ca 15 kcal.

Chia-shot: innan chiafröna börjat svälla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...