onsdag 11 december 2013

NELSON MANDELA - en stor man har gått ur tiden


Det är omöjligt att förstå storheten hos Nelson Mandela. De som träffade honom vittnar om en man full av liv och ständigt närvarande. Kanske var det just den närvaron som gjorde honom så stor. Han vågade VARA - både liten och stor.  Han vågade och kunde se det lilla i det stora och det stora i det lilla.
Att som han sitta fängslad i mer än ett kvarts sekel och ändå kunna se på den tiden med någon form av tacksamhet, det är näst intill obegripligt.
Han var verkligen levande. Och nu finns han inte längre i livet.
Men minnet av honom finns kvar och jag är säker på att han finns här levANDE på sitt sätt.

Dessa ord från Nelson Mandela är så oerhört kraftfulla att jag blir alldeles tagen, varenda gång jag läser dem. Jag behöver påminna mig om dem med jämna mellanrum.
Våga lysa.
Våga låta andra lysa.
Vår tid på jorden är NU.

”Vad vi fruktar mest är inte att vi är otillräckliga.
Vår djupaste rädsla är att vara omåttligt kraftfulla. 

Det är vårt ljus, inte vårt mörker, som skrämmer mest. 
Att spela obetydlig förbättrar inte världen. 
Det finns ingenting upplyst med att förminska sig för att andra inte ska känna sig osäkra. 
När vi låter vårt eget ljus lysa, ger vi omedvetet andra tillåtelse att göra detsamma.” 
                                         
                                                                                                      -Nelson Mandela


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...