onsdag 18 december 2013

LINSSTUVNING MED AJVAR - perfekt 5:2 mat

Linsstuvning med ajvar

Mmmmmmums för linser. Bönor och linser är det ofta svårt att få i sig av. Många tycker att de är svårt att tillaga och hitta bra och goda rätter. Baljväxter är fulla med nyttiga proteiner, vitaminer och mineraler och dessutom innehåller de mycket kostfibrer som vi ofta har svårt att få i oss tillräckligt av.
Här har jag gjort en enkel, näringsrik och mycket god linsstuvning som är god att äta bara som den är eller tillsammans med en bit kött eller fisk.

Det här är en maträtt jag gärna äter på mina detoxdagar när jag kör 5:2-detox. Då har jag inte något kött till. Gott, värmande och mättande.

Du behöver:
1 zucchini
3 schalottenlökar
2 dl röda linser
5 msk ajvar (stark, medium eller mild som du föredrar)
1 tärning kycklingbuljong
0,5 l vatten
olivolja
fetaost till servering

Gör så här:
Hacka löken och zucchinin och stek dem mjuka i olivolja i en kastrull. Hälls på vattnen och lägg i buljongen. Koka i 10 minuter. Mixa samman med mixerstav till en slät soppa. Skölj linserna och lägg ned dem i soppan. Låt koka i 8 - 10 minuter (se anvisning på linsernas förpackning). Lägg i ajvar när det är ett par minuter kvar och låt koka med.
Servera med en klick ajvar och smulad fetaost.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...