fredag 20 december 2013

BRYSSELKÅLSGRATÄNG MED ÄDELOST OCH BACON

Brysselkålsgratäng med ädelost och bacon

Jag såg en bild hos inspirerande Cahtrine Schück för några dagar sedan. Hon visade att hon hade lagat en gratäng på brysselkål och att det var ädelost inblandat. Det lät så himlans gott att jag bestämde mig för att experimentera fram ett eget recept (det framkom inte vad som ingick i hennes). Jag älskar brysselkål, och äter det gärna året runt. Brysselkål är suveränt nyttigt dessutom. Nu inför jul är det många som vill ha denna gulliga lilla gröna kål på julbordet och jag kommer definitivt att ställa fram denna mumsiga gratäng på vårt julbord.
Du som vill ha gratängen vegetarisk kan utesluta baconet och istället strö på rikligare med rostade pumpakärnor.

Du behöver:
550 g brysselkål /jag använde fryst, men det går lika bra med färsk)
2,5 dl grädde
200 - 250 g ädelost
1 pkt bacon
rostade och saltade pumpakärnor
salt och peppar

Gör så här:
Koka brysselkålen i saltat vatten i ett par minuter. Häll upp den i smord ugnsform. Värm grädden i en kastrull och smula ner 2/3 av ädelosten. Rör om medan osten smälter Krydda med salt och peppar. Häll ädelsostsåsen över brysselkålen och smula över den sista ädelosten.
Klipp baconet i bitar och stek det knaprigt. Låt fettet rinna av på papper och fördela sedan baconbitarna över gratängen.
Grädda i 200 grader ca 20 minuter.
Strö över pumpakärnorna och lägg gärna på någon färsk örtkrydda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...