fredag 13 december 2013

5:2 OCH JULFIRANDET



Julen och allt vad det innebär i form av mat och godsaker är inte långt borta. En högtid som är en "bantares" skräck. Det är i princip omöjligt att hålla sig borta från julgodis och släktmiddagar med allt vad det nu innebär av frestelser. Många som går på "diet" lägger den på is och tänker att det blir nya tag (med alla andra som ska börja sina nya och hälsosamma liv) efter nyår.
Och där har man tänkt "fel" från början. Om man inte kan hitta matvanor och rutiner som i det stora hela fungerar hela tiden - vardag som fest, då får man det tufft framöver.
Att följa en diet under en begränsad tid är för de flesta ändå inte så svårt. Svårigheterna kommer sedan när man ska stå på egna ben och inte längre hålla sig till dietens regler.

Där har vi den STORA FÖRDELEN med 5:2-dieten som egentligen inte alls är en diet utan snarare en teknik eller metod. Jag har själv ätit enligt metoden i ett halvår - framför allt för att uppnå hälsoeffekterna med den.  Den är väldigt praktisk och anpassningsbar då du kan byta dina två fastedagar och välja de dagar som passar bäst.

Jag själv kör för det mesta med måndag och torsdag med mina fastedagar. Men, jag kallar dem för DETOXDAGAR då jag inte räknar kalorier, utan istället fokuserar på att äta mindre mängd mat än annars och framför allt renande och stärkande mat. Du kan läsa mer om min detox-mat HÄR.
Syftet är att låta kroppen vila från tung matsmältning och istället kunna fokusera på att reparera och ta hand om det som behöver tas hand om. Självklart blir det per automatik så att jag få i mig färre kalorier än en vanlig dag, men jag bryr mig inte om att räkna. Jag får de flesta detoxdagarna i mig mer än de i 5:2-dieten rekommenderade 500 kalorierna. Min vinst i detta blir mer energi, en lätthet i kroppen och att jag verkar kunna stå emot alla de förkylningar som florerar runt omkring mig.
Jag gick initialt ner 4 - 5 kg och håller mig nu på samma vikt, vilket jag känner mig fullständigt nöjd med.

Ja, och hur blir det nu för alla som liksom jag använder sig av 5:2 under jul- och nyårsfirandet?
Det kommer att gå hur smidigt som helst. Välj ut de två dagar i veckan som passar bäst för att köra fasta/detox (helst inte två dagar efter varandra för bästa effekt). De övriga dagarna råder jag dig att inte hejdlöst vräka i dig av alla eventuella godsaker som bjuds. Troligtvis orkar du inte det heller om du liksom jag märker att magsäcken krymper under en faste-/detoxdagarna.
Bestäm dig i förväg för vad du vill äta och njuta av när du väl äter.
Att äta med dåligt samvete och skam gör inte någon nytta på något sätt. Snarare får det dig i din känsla av "misslyckande" att spåra ur ännu mer med maten.

Här är en bra matstrategi att följa under julhelgen:

  1. Håll kvar de två faste-/detoxdagarna och sprid ut dem på ett bra sätt i veckan.
  2. Bestäm dig för vad du vill äta och njuta av under dina "vanliga ätardagar".
  3. Välj det du verkligen tycker är gott och kanske specifikt för julhelgen. Strunta i sådant du kan äta någon annan gång.
  4. Ät mindre portioner.
  5. NJUT av det du äter - dåligt samvete gör ingen glad och får dig troligtvis att äta mer onyttigt än du planerat.
  6. Lyssna på kroppen när den signalerar att den är mätt. Maten blir inte godare för att du äter mer.
  7. Ät inte för sent på kvällen. Din kropp vill vila från tung matsmältning när du ska sova. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...