onsdag 20 november 2013

ROTFRUKTSFRITTATA MED RÖKT LAX OCH SPENAT - perfekt mat för 5:2-detox


Att mat ska smaka gott är en självklarhet och något jag själv aldrig tummar på. Det finns massor med mat som smakar gudomligt gott och som dessutom är bra för både kropp och själ. Det här är en sådan rätt, tycker jag. Denna kom till en kväll när jag kände ett riktigt sug efter morötter och så vill jag ha något som passade när jag äter detoxmat. Passar både till frukost, lunch och middag.

Du behöver till 2 portioner:
2 morötter
1 bit kålrot (ca ½ dl riven)
½ lök
1 vitlöksklyfta
2 ägg
svartpeppar
Eldigt örtsalt Renée Voltaire
olivolja

Färsk bladspenat
100 g kall- eller varmrökt lax

Gör så här:
Riv morötter, kålrot, lök och vitlök fint, gärna i matberedare.
Värm olivoljan i stekpanna och stek på det finrivna rotfrukterna och löken. Stek några minuter tills det bli mjukt. Knäck i de två äggen och krydda med örtsalt och peppar. Blanda ordentligt och platta sedan ut till en "kaka" i botten på pannan. Stek tills den fått fin färg på bottensidan. Vänd, ev med hjälp av en tallrik, och stek även andra sidan.
Dela i två halvor och servera med färsk bladspenat och laxen.

Näringsvärde per portion:
Kolhydrater: 9 g
Protein: 13 g
Fett: 7 g
GB: 2
Kcal: 157

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...