måndag 25 november 2013

NOURISH NY EKOLOGISK HUDVÅRD


Som ni vet tycker jag att det är viktigt vad jag stoppar i mig. Jag tål inte vetemjöl, så det väljer jag självklart bort helt. Jag undviker dessutom socker och mjölk då jag vet att de belastar kroppen och lätt skapar inflammationer. Lika viktigt är det så klart vad man har på sin hy. Huden är vårt största organ och det vi smörjer, tvättar, pudrar och sprayar oss med går direkt in i vår kropp och alla övriga organ. Därför försöker jag alltid att hitta bra ekologiska produkter med ett innehåll som är så bra och naturligt som bara möjligt. Det är inte alltid lätt, ska jag säga, men turligt nog kommer fler och fler produkter ut på marknaden.

Nu har jag haft nöjet att prova en ny serie som kommer från England. Serien heter Nourish och är framtagen av Dr Pauline Hili som i 10 års tid har jobbat med att få fram dessa produkter med visionen ett så rent hudvårdsmärke som bara möjligt. Produkterna har i nuläget ett ekologiskt innehåll på mellan 80 - 98 % - då exempelvis vatten aldrig kan klassas som ekologiskt är det svårt att komma upp till 100% ekologiska produkter. Ett annat kriterie för Dr Hili var att de ska vara till så bra pris som möjligt.

Jag har provat serien Protect Face som passar till torr, känslig och mogen hud. Den innehåller citrusextrakt och doftar oerhört fräscht och äkta.
När det gäller hudvård för ansiktet är jag inte en lätt kund att få nöjd. Jag har haft torr och känslig hud sedan barnsben och jag har svårt att hitta produkter som återfuktar och gör huden tillräckligt mjuk - har provat det mesta på marknaden.
De första dagarna då jag provade denna serie (använde cleanser, mist, serum och moisturiser), så var jag inte övertygad. Jag tyckte att huden stramade och kände mig tveksam till att fortsätta använda produkterna. Men jag är glad att jag fortsatte, för efterytterligare några dagar "hände något" med hyn. Den fick jättefin lyster, blev mjuk och följsamt. Kanon helt enkelt.

Jag har också provat Nourish golden glow shimmer - ett mineralpuder i flytande form som ger
en fantastisk lyster åt hyn. Den kan få vilken "tråk-dag" som helst att bara gnistra. Verkligen en räddare i nöden!

Ja, vad kan jag säga. Jag är såld och dessa produkter har definitivt blivit favoriter hos mig - både för att de är ekologiska och bra för hy och miljö och för att de faktiskt fungerar fantastiskt bra.

Ett tips till dig som vill kolla dessa produkter eller annat som du har står hemma i badrumsskåpet för att se hur bra de är för dig och miljön. Det kan du göra i Skin Deep's databas. Bara att mata in ingredienserna, så får du se om de visar grönt. Dessa produkter är helgröna rakt igenom.


1 kommentar:

  1. Jag har också fastnat för Nourish! :-) Tyvärr så har jag svårt med så mycket citrus i produkterna, men jag skrev till Nourish och det tipsade om deras Argan Skin renew. Skulle tro att den är ännu mer återfuktande om man vill ha lite mer. Gillar även deras ansiktsvatten radiance för normal hud, men funkar bäst på sommaren. Lite nyfiken på att testa rengöringen. Hur effektiv tyckr du den är på att ta bort smink?

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...