onsdag 23 oktober 2013

VÅRA MATVANOR OCH VÅR HÄLSA


Att maten vi äter påverkar vår hälsa och hur vi mår, det vet nog det flesta. Däremot tror jag få verkligen förstår vidden av det hela. Väldigt många av våra så kallade livsstilssjukdomar är kopplade till den kosthållning vi har idag: diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, reumatism, cancer mm.
Inte nog med att vi i alldeles för stor utsträckning äter FEL mat - mat rik på socker, vetemjöl, härdade fetter, tillsatsämnen, gifter och bekämpningsmedel etc., vi äter också FÖR MYCKET. Som om inte det räcker så äter vi också av FEL ANLEDNINGAR och FÖR OFTA.

Jag brukar säga att jag inte känner en enda person som har ett helt naturligt förhållningssätt till mat och ätande - inklusive mig själv. Med ett naturligt förhållningssätt menar jag att man enbart äter:

  1. Bra och artegen mat som vår kropp behöver.
  2. När man är hungrig.
  3. För att bli "ohungrig" - alltså inte mätt.
  4. När man själv väljer att äta och inte för att någon annan tycker att man ska/bör.
Mat har också en väldigt viktig roll i samhället idag. Mat är kultur. Mat är status. Mat är beroende. Mat är socialt. Mat är inget man kan välja bort, utan det finns alltid närvarande på olika sätt.

Det finns många anledningar som gör att vi äter fast vi inte borde:
  • För att trösta oss själv när vi känner oss ledsna eller nere.
  • För att lugna oss när vi känner oss stressade eller arga.
  • För att pigga upp oss när vi känner oss trötta.
  • När vi känner oss uttråkade.
  • När vi är rädda.
  • När vi ska fira något.
  • När vi vill sörja något.
  • För att någon annan tycker att vi borde.
  • För att vi tror att någon annan tycker att vi borde.
Denna typ av ätande ägnar de allra flesta sig åt ibland, men för en del personer tar det över. De hittar alltid en anledning till att äta en bit choklad eller länsa frysen på glass. Självklart påverkar det då både hälsan och vikten.
Det är just denna problematik som jag tycker att det är så oerhört tacksamt att jobba med i distanskursen Tänk Dig Smal -  gå ner i vikt med KBT. Det handlar egentligen inte om "smalhet(s)" eller vikt, utan det handlar om dina tankar kring dig själv, dina matvanor och din HÄLSA - att du ska må bra. Har du kilon att bli av med, så kommer de att försvinna av bara farten.

Nästa kursstart av Tänk Dig Smal är den 4 november och under sex veckor jobbar vi i en grupp på Facebook med uppgifter, peppning, tankeövningar och praktiska handlingar som lär dig ta hand om dig själv, dina tankar och ditt beteende som du kommer att ha nytta av inte bara när det handlar om mat och ätande utan även inom alla andra områden i livet.

Så här säger Emma som nyss har avslutat sex veckor med TDS:
Det här blev vändpunkten för mig. Har aldrig vågat tro så här på mig själv förut. Oftast har jag gjort en snabbdiet, gått ner 5 kg och sen snabbt upp igen. Men nu har jag gått ner 6 kg utan diet och med alla "tankeverktyg" vi har fått så är jag säker på att jag når målvikten den här gången. Jag kan varmt rekommendera den här kursen!!! Tusen tack till dig Ulrika."

Blir du nyfiken kan du läsa mer om kursens upplägg och innehåll HÄR.

Det finns några få platser kvar, så vill du hänga på nästa omgång, mejla din anmälan med namn, mejladress, adress och telefonnummer till: ulrikagabriel(snabela)gmail(punkt)com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...