fredag 13 september 2013

BOKTIPS - LCHF FÖR VARAKTIG VIKTMINSKNING av Anna Hallén



Det händer ganska ofta att jag får frågan:
- Vad ÄR du? ÄR du LCHF, eller är du något annat?
En lustig fråga, även om jag förstår tanken bakom.
Jag vet inte om någon ÄR någon specifik diet. Däremot är LCHF en kosthållning som jag i grund och botten tycker är bra.

När jag för några år sedan fick veta att jag vara veteallergiker var det till LCHF-kosten jag vände mig och fick inspiration.
Jag skulle som sagt inte vilja säga att jag enbart tillhör någons specifik "diet" eller kosthållning, men däremot har LCHF många delar som jag tror på när det gäller kost och hälsa.




  • Jag undviker/äter sällan snabba kolhydrater (mjöl, bröd, pasta, godis, kakor etc,).
  • Jag är inte rädd för feta livsmedel och väljer alltid det naturligt feta alternativen. Dock frossar jag inte hejdlöst i grädde och bacon (som många felaktigt tror att LCHF-kosten innebär)
Så där kanske man kan säga att jag ÄR LCHF - Mindre kolhydrater och mer fett.
Jag förespråkar också:
  • Mycket grönsaker - ju fler färger och former, desto bättre.
  • Frukt och bär i "lagom" mängd.
  • Fisk flera gånger i veckan.
  • Fågel flera gånger i veckan.
  • Kött lite nu och då - vi bör generellt äta mindre rött kött.
  • Frön, nötter, mandel etc.
  • Kokosolja, olivolja, rapsolja.
  • Ekologiskt där det är ett alternativ.
Detta är ju också i linje med LCHF, eller strider i varje fall inte med principerna.
LCHF för mig är naturlig mat utan socker och vetemjöl, och det gillar jag ju.

Jag har nu läst kostrådgivare och tidigare "proffsbantaren" Anna Halléns bok LCHF för varaktig viktminskning. Jag var nyfiken på den boken då jag förstått att Anna skriver om hela kroppen - in på cell- och hormonnivå. Jag går ju igång på sånt jag ;-).
Jag tycker riktigt bra om boken. Första delen handlar om viktminskning, hur våra kroppar regerar på kosten vi äter och livet vi lever. Anna förklarar också vad det är som gör att det är svårt för en del att gå ner de önskade kilona - och berättar även vad som ska till för att kroppen ska komma i fas och jobba med och inte mot dig.
Hon presenterar också tre olika "program" byggda på LCHF-kost: 
  • LCHF Basic -  det program där de flesta bör börja för att få igång sin ämnesomsättning och få kroppen att ställa in sig på förbränning.
  • LCHF Mini -  ett striktare program med färre kolhydrater för dig som behöver vara ännu snålare med dessa för att få resultat på vågen.
  • Nollning - programmet för dig när inget annat fungerar. Där äter du inga kolhydrater alls.
Anna uppmanar oss att fokusera på oss själv och vad vi behöver för att må bra, ha hälsan och om det behövs gå ner i vikt. Alla är olika och ett program/metod/diet fungerar inte för alla. Vi måste lyssna på oss själva och anpassa för bästa möjliga resultat.

Andra delen av boken innehåller massor med goda recept som tillhör de tre olika programmen. Det som skiljer denna kokbok från andra är att den inte innehåller några desserter, kakor eller godbitar alls. Anna menar att det är riktig mat vi ska fokusera på för hälsa och viktminskning. Och där håller jag med. Den som har ett sötsug och/eller sockerberoende underhåller det trots att "godsakerna" i bästa fall inte innehåller socker eller mjöl. Vi gör oss själva en tjänst genom att först på ordning på maten vi ska äta varje dag, och sedan kan vi, om vi klarar, lägga till lite "sötsaker" någon gång ibland.

Som sagt en riktigt bra bok som både tar upp problematiken med viktminskning och även ger massa bra förslag på vad du kan göra åt en eventuell övervikt.
Rekommenderas å det varmaste till dig som har jobbat på att gå ner i vikt - med hjälp av LCHF eller andra metoder, men som har svårt att "komma i mål". Här får du en förståelse för vad som kan vara orsaken och vad du kan göra åt det.

Läs mer om Anna Hallén

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...