onsdag 4 september 2013

5:2-DIETEN OCH MÅLTIDSFÖRDELNING


När jag först fick höra talas om 5:2-dieten var jag som bekant skeptisk. Jag trodde, som så många andra att det är av största vikt att äta regelbundet för att kroppen ska ha en bra förbränning.
Det är ju det vi har fått lära oss under de senaste decennierna. Säkraste sättet att gå upp i vakt var att låta bli att äta - ungefär.

Men 5:2-dieten utmanar den teorin.
Faktum är att den ställer den helt på skam.
5:2-dieten som går ut på att vi ska äta som vanligt under fem dagar i veckan och leva på en begränsad mängd kalorier = halvfasta under två, innebär alltså att vi får ett rejält kaloriunderskott under dessa två dagar. Med våra gamla teorier borde det ge en successiv viktökning, men effekten blir den rakt motsatta. Vi går ner i vikt.
Anledningen är att kroppen inte "ställer om" för svält förrän efter 36 timmar. Vissa studier visar att vi kan avhålla oss från mat ännu längre utan att kroppen reagerar med att det är ett svälttillstånd.
Genom att variera ät-dagar med halvfaste-dagar kommer du med andra ord att hålla förbränningen igång.

Du som håller koll på kalorierna under halvfaste-dagarna bör inte som kvinna komma över 500 kcal och som man 600 kcal. Jag är personligen inte alls särskilt förtjust i kaloriräkning och tycker att det är ett steg tillbaka. Andemeningen att vi ska äta mindre är bra och kaloriräknandet är självklart ett sätt att kontrollera mängden som äts. Men det finns bra och det finns dåliga kalorier och en kalori är inte alltid en kalori -  det beror på var den kommer ifrån.
Själv kör jag två detoxdagar per vecka, vilket innebär att jag äter ren och stärkande mat och även i mindre mängd. Även om jag inte räknar kalorier vet jag med säkerhet att jag får i mig mindre kalorier än de dagar jag äter som vanligt. Du kan läsa mer om det HÄR.

Från början åt jag tre mål mat om dagen och fördelade energin på frukost, lunch och middag. Det blev som ni förstår tre ganska små mål på det sättet. Till frukost en grön smoothie, till lunch en grönsallad och till kvällsmat chiagröt exempelvis.
När jag nu har ätit enligt 5:2 i några månader märker jag att kroppen ställer om sig. Jag blir inte lika hungrig och kroppen behöver inte regelbundet få i sig något att "bearbeta" under mina detoxdagar. Det känns riktigt behagligt faktiskt. Det är som om kroppen har lärt sig och funnit sig tillrätta med denna nya rytmen.
Nu har jag de senaste veckorna hoppat över frukosten och istället ätit lite mer under lunch och middag. Det fungerar förvånansvärt bra. Jag klarar förmiddagen utan några som helst problem genom att dricka varmt vatten på morgonen och sedan fylla på med vätska, kaffe eller te (ja, jag dricker någon kopp kaffe även under detoxdagarna - inte helt by the book, men för mig känns det bra). Till lunch sedan känns det bra att fylla på med energi.

Att skippa frukosten är i det närmaste att liknas vid helgerån. Frukosten har sagts vara vår viktigaste måltid, och äter vi inte den kommer vi att gå upp massor i vikt eftersom vi kommer kompensationsäta resten av dagen.
För en del personer är självklart frukosten jätteviktigt. Vi får aldrig glömma att vi är olika och har individuella behov. En del är "frukostmänniskor", andra inte.
Dock har det vid några nya studier visat sig att ovanan att hoppa över frukosten inte alls behöver ha något samband med övervikt. Hos Kostdoktorn kan du också läsa mer att effekten av att skippa frukost inte alls är negativ för oss.

Oavsett om du följer 5:2-dieten eller inte är det viktigaste att du känner efter hur du vill ha det med frukost. Är du en storätare som inte kommer att kunna fungera över huvudtaget utan en rejäl frukost? Eller har du svårt att få i dig något alls tidigt på morgonen? Om det sistnämnda stämmer in på dig behöver du med andra ord inte ha ett dåligt samvete över dina bristfälliga matvanor utan kan spara på energiintaget till senare under förmiddagen eller kanske till och med till lunch.
Lyssna på din kropp. Den kommer att tala om för dig vad som är bäst.

Ett tips till dig som vill prova på 5:2-dieten är att börja med tre mindre måltider om dagen för att lite senare när kroppen har ställt om sig till mindre energiintag gå ner på två måltider.
Ytterligare en fördel med att hoppa över just frukosten är att vi då låter kroppen vila från att smälta mat i flera sammanhängande timmar eftersom du faktiskt har fastat under hela natten också. Genom att låta det gå flera timmar efter sömnen utan födointag ger du kroppen en ännu längre period då den kan fokusera på att reparera och vila - vilket i sin tur är anledningen till metodens alla positiva hälsoeffekter.

2 kommentarer:

  1. Själv kom jag på för många år sedan att det som funkade bäst var en stor kopp varmt vatten på morgonen och sedan har jag med mig min frukost (oftast en blandning av frukt, nötter, havregryn och linfrön ungefär) och den äter jag tillsammans med en dubbel espresso vid morgonfikat på jobbet, nio, halvtio nånting. Trodde tidigare att man var tvungen att knö i sig frukost på morgonen men har funnit att jag mår mycket bättre utan. Och då cyklar jag ofta ca 9km på morgonen på sommaren, inga problem!

    SvaraRadera
  2. Precis så gör jag också Monica. Det är ett sådant skönt sätt att starta dagen på, tycker jag. Kokt vatten (avsvalnat) sätter fart på hela systemet på ett bra sätt.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...