måndag 22 juli 2013

5:2-DIETEN OCH TRÄNING

Lägg till bildtext
Nu har jag testat 5:2-dieten under några veckor och jag måste säga att jag tycker att det känns väldigt bra. Ni som känner mig och vet jag jag "står för" vet också att jag inte är särskilt förtjust i dieter överhuvud taget. Jag tror inte på kortsiktiga lösningar och är övertygad om att det inte finns ett sätt som passar alla. Vi är unika, har unika behov och måste också anpassa oss efter det.

Men jag tycker också att alldeles för många är på helt fel väg när det gäller kost och hälsa. Vi har tappat bort det som är naturligt för oss helt enkelt.

Just därför blev jag nyfiken på 5:2-dieten (även om jag var väldigt skeptisk från början). Den handlar nämligen om så mycket mer än viktminskning. Den handlar snarare om att hitta tillbaka till det som är naturligt för oss, vilket innebär att inte ständigt fylla på med mat (energi) och låta kroppen jobba med att på bästa sätt ta hand om och förbränna den. Att det dessutom ofta är skräpmat och sådant som våra kroppar inte är gjorda för att hantera (socker, färgämnen, tillsatsämnen, vetemjöl, härdade fetter, processad mat etc.) gör det inte lättare för kroppen.
Genom att låta den vila från matsmältning ger vi kroppen istället tillfälle att läka och reparera.
Dessutom visar denna metod att produktionen av insulin från bukspottskörteln (Langerhanska öarna) minskar, vilket i sin tur gör att vi inte lagrar så mycket fett. Istället förbränner kroppen det fett som redan finns lagrat.

En av de saker jag funderade på innan jag bestämde mig själv för att testa var hur det går att träna om man halvfastar två dagar i veckan. Jag är definitivt inte en elitmotionär, men uppskattar att under sommaren löpträna några gånger i veckan och då springer jag mellan 5 - 7 km ungefär. Dessutom kompletterar jag med lite tabataövningar (styrka) och har ett styrkeprogram som jag kör hemma ett par gånger i veckan.
Men, hur skulle det gå på "fastande mage"?
Förvånansvärt nog har det inte varit några som helst problem.
Jag gillar att vara ute och springa på morgonen innan jag har ätit frukost - alltså helt fel enligt "träningsproffsens" som tycker att man ska grunda lite först. Men jag upplever faktiskt att det går
mycket lättare att springa med tom mage. Fast då är jag ju ingen maratonlöpare heller ;-)....
Jag har tränat de dagar då jag har halvfastat och då på morgonen . Då har jag inte fyllt på med så mycket energi under dagen, men det har ändå gått bra.
Jag har också varit ute och sprungit 7 km dagen efter en halvfasta och utan att ha ätit något innan. I det läget är kroppen ganska tom på energi kan man tycka, men det har fungerat alldeles utmärkt.

Så med andra ord har det fungerat utan några som helst problem för mig.
För den som tränar riktigt hårt, både styrka och/eller kondition kan jag tänka mig att det kan vara nödvändigt att fylla på med lite extra energi de dagarna - både före och efter ett träningspass.
Mitt bästa råd är att lyssna på kroppen. Den är klok och talar om vad den behöver.

I nuläget talar min kropp om för mig att den uppskattar de dagarna då den får mindre att göra vad gäller matsmältning. Jag uppskattar faktiskt dessa dagar.

5 kommentarer:

  1. Freddie Brewtiz22 juli 2013 08:36

    Jag har sedan mars (nästan hela perioden) använt mig av denna diet. Jag läste inte på alls utan hörde bara mina kollegor prata om detta. Jag testade redan dagen efter utan att veta något om den. Jag tränar dessa dagar också. Utöver att jag gick ner de kilon jag ville bli av med så fanns det en helt annan vinst än vad jag hade räknat med. JAG BLIR MYCKET PIGGARE. Först efter den upptäckten läste jag lite om detta. Sen har det ju pratats mycket i media om det. Min enda tanke med detta var att våra gener långt tillbaka har klarat sig utan mat vissa dagar. Samtidigt man inte fått någon mat så måste man ut och jaga för att få sig ett byte. Jag tyckte att denna tanke var realistisk. Jag bantar aldrig eller går på andra dieter men denna har jag testat nu och trivs med den.
    Jag har hela vintern/våren tränat 3x90 minuter i veckan. Springer på löpband eller ibland ute. Nu är mitt mål 2x60 minuter i veckan då jag har fått upp konditionen. Men jag rör mig mycket utöver det på fritiden.
    De dagar jag fastar dricker jag bara kaffe, te och vatten. Samt om jag tränat dricker jag ett stort glas vatten som jag har lagt i en naturlig saltsten från Himalaya.
    Till saken hör även att jag inte har problem med vikten så skulle jag den dagen jag fastar bli bjuden på en fika etc. så tackar jag inte nej. Jag lever livet ändå, här och nu. Många kör ju med en lättare kost då de fastar så jag hamnar väl där de dagarna.
    /Freddie Brewtiz

    SvaraRadera
  2. Tack Freddie för din kommentar!
    Spännande att läsa om dina erfarenheter. Visst är det en spännande "metod" som egentligen handlar om en naturlig livsstil. Det är det som tilltalar mig.
    Du klarar dig också enbart på att dricka på dina fastedagar, det gör inte jag. Inte ännu så länge i varje fall.
    Jag håller liksom du inte "manisk koll" på det jag äter under mina detoxdagar. Det handlar om att ha en sund och fungerande helhet.
    Må så gott och fortsatt lycka till med liv och hälsa!

    SvaraRadera
  3. Det är en intressant medtod som jag överväger för viktnedgång. Det jag skulle vilja läsa är vad händer efteråt? Ska man leva på detta vis hela tiden? Tror inte det fungerar i längden och att gå tillbka till sin gamla livsstil innebär garanterad viktuppgång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är spännande på många sätt Joanna - inte minst hälsomässigt. Meningen är och det jag också uppskattar och tycker känns sunt är att det är en livsstil som sk hålla framöver. Alltså inte en tillfällig diet.

      Radera
  4. Joanna, en del går över till 6:1 fasta, dvs fasta en dag i veckan när man nått sin mål vikt. Men om du vill så kan du ju börja äta som vanligt alla 7 dagar i veckan och när det börjar barka åt skogen igen så är det bara att köra 5:2 dieten igen ett tag.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...