onsdag 12 juni 2013

EN BRA START PÅ DAGEN



Hur startar du vanligtvis din dag?
Ligger du och snoozar så länge det bara går för att sedan få rusa iväg till jobbet, studierna eller det du ska göra under dagen?

Forskning visar att den känsla du får för dig själv och din tillvaro under morgonen följer med dig resten av dagen. Börjar morgonen stressigt eller på dåligt humör är alltså risken stor att även resten av dagen blir så. Du känner säkert själv igen dig här och vet att det stämmer med verkligheten.

Med andra ord har du mycket att vinna på att BESTÄMMA DIG för att din MORGON ska STARTA BRA.
Fundera på:

  1. Vad som är viktigt för dig för att du ska uppleva en bra start på din dag. Tänk på alla morgonrutiner som du gör och måla upp bästa möjliga scenario.
  2. Vad som är möjligt för dig. Du kanske uppskattar timslånga lyxfrukostar, men i verkligheten och vardagen är det svårt att få till. Tänk efter vilka begränsningar du har och även vilka dina möjligheter du har. Det är inte säkert att det du från början ser som en omöjlighet verkligen är det, men det gäller också att vara realistisk.
Tänk sedan på vad du måste göra för att dina morgnar ska kunna bli så som du uppskattar dem bäst. 
  • När behöver du gå upp på morgonen för att hitta med det du vill hinna med utan att behöva stressa?
  • Finns det något du kan förbereda redan kvällen innan för att göra det mer praktiskt för dig på morgonen?
En bra morgon för mig innebär att jag kommer upp i god tid för att hinna motionera på morgonen (löpträna, promenera, styrketräna eller yoga). Det innebär att min planering redan måste ta fart kvällen innan så att jag ser till att komma i tid i säng.
Jag vill också kunna njuta av min frukost utan att känna mig stressad, men hinner inte det innan jag ska vara på jobbet - i varje fall inte de dagar jag tränar på morgonen. Min lösning på det är att kvällen innan förbereda frukosten så att jag kan packa med den och äta på jobbet.

Nu är det din tur att fundera på hur du ska skapa dig härliga morgnar som kommer att ge dig härliga dagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...