onsdag 24 april 2013

SPA-WEEKEND PÅ FÄRNA HERRGÅRD

Färna Herrgård
Var på ett efterlängtat SPA-besök i helgen. Tillsammans med min mamma och min syster "flydde vi vardagen" och åkte till Färna Herrgård för en övernattning med SPA-vistelse och god mat.

För mig var det första besöket på Färna Herrgård. Jag har dock hört från flera håll andra personer som varit på besök och som varit väldigt nöjda. Inte minst är det den goda maten som har hyllats.

Vi kom fram strax efter lunch på lördagen och började med att besöka Färna Herrgårdsbod - ett paradis för den som gillar vackra prylar till hemmet och snygga plagg. Ett stort utbud och vackert presenterat, uppdukat som gjort för att strosa runt och bara njuta, "nypa", känna och prova.

Efter incheckning var det dags för Afternoon Tea - en "världsberömd" the-bjudning där allehanda godsaker, bröd, ostar, marmelader, kakor, bakverk och frukter trängs om ett stort urval av the och självklart även kaffe för den som föredrar det. För mig var utmaningen att hitta något som inte innehåller vetemjöl eftersom jag är allergisk mot det. Jag är vanligtvis försiktig även med socker, men då det är fest, så unnar jag mig utan dåligt samvete.

Vetefria delikatesser till mig


Jag hade meddelat innan att jag har vetemjölsallergi, och de hade lovat mig att det skulle finnas något för mig att äta under buffén. När jag hörde mig för med servitrisen och hon genast sa att hon skulle gå att hämta något åt mig som jag kunde äta hade jag förväntat mig någon brödskiva, kanske något kex och förhoppningsvis någon liten chokladbit. Jag hade INTE förväntat mig dess två stora tallrikar som var hopplockade enbart till mig: vetemjölfritt bröd med torkad frukt och nötter samt smör och färskost, Crème Brulee, mandelbiskvier, citronbiskvier, pannacotta med körsbärssylt, chokladmousse, chokladmacarones, chokladtryfflar med blåbärssmak och chokladpraliner med hallonmousse. Allt detta alltså bara till mig, och inte ett spår av vetemjöl.
Mums så gott det var, och NEJ, jag orkade inte äta upp allt själv ;-).

Efter en lång stunds njutande av allehanda godsaker var det dags att göra oss hemmastadda i vårt rum och sedan direkt ner till SPA-avdelningen som låg strax intill.
Jag hade boken en Bergslagsmassage på 50 minuter - en hotstone massage där varma lavastenar förstärker effekten och ger den en mer djupgående verkan tack vare värmen och mineralerna i stenarna. Det var första gången jag provade på denna typ av massage och den var underbar. Jag blev totalt avslappnad och mjuk i kroppen. Att massagen dessutom är utrensande märktes tydligt då jag var tvungen att springa och kissa rätt ofta ;-).

Promenad längs Norrsjön

Lite skönt slappande runt poolen hann vi med också innan vi bytte om och gick en rask promenad med våra Bungypump stavar längs den lilla sjön Norrsjön. Att det dessutom blev årets första riktigt soliga och varma vårdag gjorde inte saken sämre.
Ett vackert motionsspår ledde oss runt 2 ½ km .

Lagom när vi var färdiga med vår promenad var det dags att gå tillbaka till herrgårdsbyggnaden där all mat tillagas och serveras. I paketet vi köpt ingick en 3- rätters middag och den gjorde inte någon av oss besviken.


Detta var bland det godaste (och vackraste) jag någonsin ätit. Total njutning på alla plan. Att maten dessutom är ekologisk och närproducerad gör det hela ännu bättre.

Boendet var helt ok. Ingen överdådig lyx, men jättesköna sängar och ett fräscht och fint badrum.
Att sömnen stördes av en snarkande medboende är ju inget jag kan lasta Färna Herrgård med ;-).

Nästa dag var det en härlig och fräsch frukost med ett stort urval. Få saker går som bekant upp mot "hotellfrukostar" och inte heller här blev vi besvikna.

Vi hann sedan med ett par timmars skön njutning i och vid poolen på SPA-avdelningen. Poolen var inte så stor, kanske en 6 meter lång. Vattnen var skönt tempererat och för den som vill använda poolen till motionssim fanns en jet-stråle som kunde kopplas på. Då gick det alldeles utmärkt att simma motströms så länge man bara orkade.

Sammanfattningsvis vad den en fullständigt njutbar vistelse på alla sätt och vis.Vi lämnade Färna Herrgård med en gemensam önskan om att få åka tillbaka snart igen - men nästa gång i separata sovrum ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...