onsdag 10 april 2013

HAVTORN FRÅN HELHETSHÄLSA

Som ambassadör för vårt svenska hälsokostföretag Helhetshälsa får jag prova produkter i deras sortiment, och det är alltid spännande. För några veckor sedan damp denna burk ner i min brevlåda - Havtorn. Jag var inte jättepåläst om havtorn, men visste att det är ett bär som växer i Sverige och som är väldigt rikt på vitaminer och antioxidanter.
Med lite mer efterforskning visar det sig att Havtorn har rönt ett stort intresse den senaste tiden och att man numera odlar busken för att kunna skörda de nyttiga, guldgula och synnerligen vitaminrika bären. Framför allt är bären oerhört rika på C-vitamin. Ett enda litet bär påstås kunna innehålla upp till sex gånger så mycket C-vitamin som en stor apelsin. Dessutom innehåller de A, B, E, F, K och P(flavonider)-vitamin. Bäret anses vara det mest vitaminrika av jordens alla bär - vilket inte är illa! Det innehåller dessutom essentiella fettsyror.
Att bäret får benämnas som superfruit är alltså inte så konstigt.

Havtorn anses vara bra för/mot:

  • Öka immunförsvaret
  • Hjärt- och kärlsjukdomar
  • Hudåkommor
  • Urinvägsproblem
  • Sköra slemhinnor
  • Motverka inflammationer
  • Stärka huden


Ordinationen är 4 kapslar som till att börja med ska tas både morgon och kväll för att ge immunförsvaret en riktig boost - 1 till 2 månader. Därefter endast en gång per dag. 4 kapslar som innehåller torkade och pulveriserade bär motsvarar 12 g färska bär. 

Lämpligt nog fick jag prova dessa precis när flera familjemedlemmar började insjukna i influensa, så jag var snabb med att börja ta kapslarna. Efter någon vecka blev jag ändå förkyld och hostig, men inte alls lika eländig som resten av familjen som hade feber och var sängliggande. Det är inte alls omöjligt att jag här fick hjälp av dessa Havtornkapslar med att stärka immunförsvaret och få en lindrigare variant. Det tackar jag för!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...