onsdag 13 mars 2013

BELÖNA RUTINER - INTE RESULTAT



Många av er känner säkert igen tankar som:
- När jag har gått ner 10 kg då ska jag köpa nya kläder. Eller
- När jag har orkat springa en mil, då ska jag boka tid för massage.

Tanken är god och kan absolut vara motiverande. Men risken är att det inte går precis som du har tänkt dig på vägen. Den där vågen (som jag brukar bannlysa och hos vissa klienter till och med beslagta) är inte alltid din bästa vän i ditt jobb för att nå din drömvikt - tvärt om. Som nybliven jogginfantast med milen som mål kan du råka ut för diverse större eller mindre skador på vägen eller kanske drabbas av förkylningar och andra sjukdomar.
Med andra ord går det sällan spikrakt mot ditt mål.

Målet är visserligen viktigt för dig -  så länge det är relevant och du känner att det är rimligt. Men ännu viktigare är att få in vanan och rutinen att äta rätt, röra på sig eller vad det nu är som du vill jobba på att förändra/förbättra.
Att få in de goda och på sikt så viktiga vanorna är det absolut viktigaste. Du kommer att nå ditt resultat i sinom tid, även om det inte alla gånger blir så snabbt som du kanske har hoppats.
Om du på vägen stöter på patrull och känner att det inte går så lätt som du vill är det lätt att du känner dig misslyckad. Misslyckad vill INGEN känna sig, så för att slippa göra det titt som tätt kan vi många gånger istället välja att helt sonika sluta med det vi har påbörjat (äta hälsosammare/mindre, träna etc.). Då kommer du definitivt inte att nå ditt mål.

Mitt BÄSTA TIPS när det gäller förändringsarbete är att istället fokusera på den nya goda vanan som du har lagt dig till med - inte i första hand på resultatet.
Istället för att stirra dig blind på vågen siffror, så belönar du dig istället för varje dag som du har har gjort kloka val.
Istället för att bli besviken på att du inte ännu klarat av att springa så lång som ditt mål, var glad och tacksam över alla dagar du har snört på dig jogginskorna och varit ute och motionerat.

Om du blir extra motiverad av belöningar (vilket de flesta blir) kan du till exempel bestämma något i stil med:

  • När jag har tränat 10 gånger ska jag köpa ett nytt nagellack.
  • När jag har låtit bli att äta godis 14 dagar i rad ska jag gå på bio.
  • När jag har ätit frukt varje dag under en vecka ska jag åka till badhuset.
  • När jag har klarat en vecka utan att gnälla på min partner ska jag bjuda ut honom på middag.
Vad är det du vill åstadkomma?
På vilket sätt kan du fokusera på en ny god vana och belöna dig efter hur väl du håller dig till den?

3 kommentarer:

  1. Tack Liza! Efter många års coachning så har jag med egna ögon sett att det här är ett långt mycket mer effektivt sätt att nå sina önskade förändringar. Men alla är så klart inte lika. Det gäller att känna efter vad som fungerar för var och en.

    SvaraRadera
  2. Det här är ju bara så bra skrivet, jag hittade din blogg igår, älskar inlägget och la till bloggen i bokmärken, ska absolut läsa mer av vad du har för bra idéer :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...