onsdag 30 januari 2013

INGEFÄRA, EN SJÄLVKLARHET I MITT KYLSKÅP



Det är en sak som ALLTID finns i mitt kylskåp. Ja det finns säkert flera saker som alltid eller så gott som alltid finns där, men det jag tänker på som jag definitivt inte vill vara utan är ingefära.
Min kärleksaffär med ingefäran började för flera år sedan då jag hade drabbats av ett flertal  halsflussinfektioner efter varandra. Penicillinkur på penicillinkur avlöste varandra, men jag blev bara sämre och sämre och mindre motståndskraftig. Jag tror att jag precis var på väg att få halsfluss för 7:e (!) gången inom loppet av några månader som jag tänkte att jag vägrar att äta mer penicillin.

Samtidigt började jag känna ett enormt sug efter ingefära.
Och det är märkligt därför att jag innan dess i princip aldrig åt ingefära. Speciellt inte färsk ingefära. Om jag någon gång använde ingefära så var det som torkad krydda i någon fiskrätt. Men nu vill jag verkligen ha färsk ingefära. Hela mitt "system" talade om det för mig.
Jag köpte en en liten bit av den oanseliga roten och visste inte riktigt hur jag skulle använda mig av den. Jag vill minnas att jag googlade lite och hittade tipset om att koka bitar av färsk ingefära och sedan dricka.

Sedan dess har jag i princip alltid ingefära hemma. När jag läste på om ingefärans effekter visade det sig att den använts i årtusenden för sin läkande effekt. Den har en förmåga att bota både bakterier och virus och är bra på många olika sätt.

Här är  8 olika anledningar till att låta ingefära vara en del av din hälsosamma livsstil:

  1. Matsmältningen. Ingefäran hjälper magen att smälta och ta hand om maten. Den har också en förmåga att lugna oroliga magar och dessutom hjälper den till att förbättra näringsupptaget. Har du problem med parasiter i tarmarna kan även ingefäran råda bot mot den. Du som har mycket magsyra/magkatarr kan dock behöva ta det lite försiktigt.
  2. Illamående. Är du gravid eller kanske åksjuk. Då kan du tugga på en bit färsk ingefära och vips försvinner illamåendet.
  3. Astma. Ingefäran har en förmåga att lösa upp slem i lungor och luftrör som kan göra astman besvärlig. Genom att rensa upp i luftvägarna får du lättare att andas.
  4. Inflammation. Ingefära är kraftigt antiinflammatorisk och kan hjälpa dig vid tillfälliga inflammatoriska tillstånd likväl som att du kan hålla de långvariga inflammationerna i kroppen borta.
  5. Värk. Fibromyalgi, reumatism, ledvärk, huvudvärk och halsont är alla olika varianter på inflammationer. Ingefära har en positiv effekt på alla dess.
  6. Cirkulationen. Ingefära stimulerar hjärtats styrka och stimulerar blodflödet. Då ingefäran är antiinflammatorisk hjälper den till att stärka hjärta och kärl. Ett förbättrat blodflöde leder också till bättre läkning av eventuella skador.
  7. Immunförsvar. Ingefäran har en atiseptisk verkan. Den bekämpar mikroorganismer och bekämpar infektionssjukdomar. En bra hjälp för dina vita blodkroppar.
  8. Antioxidanter. Den oansenliga roten är sprängfylld med antioxidanter.Två av de mest effektiva heter gingerol och curcumin. Dessa ämnen har visat sig vara verksamma i hjärnans celler och kan positivt påverka sjukdomar som Alzheimers.
Ja där har du några bra anledningar för att ha ingefära hemma och se till att den ingår i din dagliga kost. Dessutom kostar en bit bara några kronor, så det är en billig hälosinvestering. 
Själv börjar jag för det mesta min dag med en Grön smoothie och då är färsk ingefära en naturlig ingrediens. Likaså uppskattar jag oavsett jag har ont i halsen eller inte att koka upp lite vatten med ingefära och dricka varmt eller kallt.
Faktum är att jag sedan den där hemska omgången med halsfluss inte har haft det någon gång mer - inte behövt äta penicillin av någon annan anledning heller.

6 kommentarer:

  1. Ja, med Ingefära och Probiotika kommer an långt. Häromdagen stoppade jag en förkylning med fermenterad vitlök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Probiotika och vitlök är också helt suveränt i dessa sammanhang. Tänk att vi verkligen blir friska av mat och inte behöver medicin. Så skönt!

      Radera
  2. I mitt kök finns det alltid ingefära fast först av anledningen att det ju smakar så gott. Allt det där andra har jag upptäckt med tiden och det är ju onekligen en bonus! Liza

    SvaraRadera
  3. Ja det är en klar BONUS att den är så himla god dessutom :-).

    SvaraRadera
  4. Ett tips! www.kunskapskällan.se

    SvaraRadera
  5. Hej, jag undrar hur mycket ingefära man ska använda varje dag? Och är den lika effektfull om man kokar den och dricker? Ska försöka ge den en chans men kan inte äta den färsk, för stark! Vänliga hälsningar Berit

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...