lördagen den 26:e maj 2012

TRÖTTHET "KRÄVER" SOCKER

Här är ett inlägg från min och Josefi Dahlbergs blogg Från Sockerbotten till Hälsotoppen" - en blogg för dig som vill få inspiration till ett hälsosammare mat-liv. Välkommen även dit!

När du är trött blir du mer sötsugen. Har du märkt det sambandet?
Tänk dig att du har vaknat tidigt, haft full fart på jobbet hela dagen och sedan kommer hem för att ta hand om alla sysslor som ska göras hemma. Hand upp alla som känner sug efter en bit choklad, några kakor ur kakpaketet eller något annat sött eller fyllt med snabba kolhydrater.

Varför då?
Därför att du och din kropp fungerar helt logiskt.
Du är TRÖTT efter en lång och intensiv dag och din kropp talar om för dig att den är trött. Den säger:
- Jag är trött. Låt mig vila.
Du hör:
- Jag är trött. Pigga upp mig med något snabbt.

I vissa fall kan det vara så att du verkligen behöver fylla på med energi i form av mat, men du behöver inte välja något med socker eller snabba kolhydrater. Välj hellre något proteinrikt och eller någon nyttig fettkälla, så kommer du dessutom att sova bättre sedan när det är dags för sömn.
Att äta socker och snabba kolhydrater nära läggdags har en tendens att ge sämre och ytligare sömn.

Hur kan du hantera detta sötsug på kvällarna?

  • Ha förståelse för VARFÖR sötsuget kommer. Fundera på om du kan ta hand om din trötthet på ett bättre sätt.
  • Förbered dig med sådant som är tillåtet och som du kan ta till när suget kommer. Själv uppskattar jag en kopp te med kokosolja i. Det är gott, värmande, omhändertagande och lugnande.Vad uppskattar du som är "tillåtet"?
  • Fundera på om du kanske får för lite sömn. Ett konstant sötsug och stor trötthet kan ha det enkla sambandet att du faktiskt sover för lite eller inte tillräckligt bra. Prova med att gå och lägga dig någon timme tidigare några dagar och se vilken effekt det får. Bästa och viktigaste sömnen får du om du går och lägger dig senast 22 på kvällen. Mellan 22 och 02 läker enligt Ayurvedan våra kroppar både fysiskt och psykiskt. Det är viktiga timmar att ge dig själv vila och sömn på.

2 kommentarer:

  1. Hej !

    Jag har alltid gillar godis aven salt-godis i lakrits.Jag har inte ersatt godis istället för mat.Nej bara känt att en chokladbit efter maten var vad jag behövde.Sen blev det fler. I morgon är det 21 dagar utan socker.Det gick men resulterade i att jag fick magkatarr istället.
    Så nu får jag goda råd på Nordiska huskurer en grupp jag är med i på FB.
    Enzymer och spjälkning.?
    heka dagen igår bara A-fl o.banan o. smörgåsar.Trodde jag gått ner i vikt nej istället har jag gått upp.Egendomligt.
    Nu har jag försökt med allt.Finns nget mer att göra.Kan ju inte sluta äta helt.

    Har ändrat mina kostvanor sedan 2006 slutat med allt.Det har jag skrivit om förut.

    Inte ens Hälsoenhetens alla möten om tanken att gå ner i vikt har hjälpt mig. vet det ligger på det mentala planet.

    Nu får det vara, tror jag tänker för mycket på det.

    Men jag ger inte upp, jag kämpar vidare.
    Någon gång ska det väl lossna.

    Trevlig Pingst !Önskar

    Marie-Louise

    SvaraRadera
  2. Så tråkigt att höra att du fick magkatarr!!!
    Gjorde du några andra förändringar i kosten, mer än att du tog bor sockret?
    Kanske äter du för sur mat, och behöver äta mer basiskt? Jag har själv erfarenhet av magkatarr sedan barnsben, men tycker att jag kan hålla den i schack genom att se till att äta basiskt mat: mörkgröna grönsaker som sallad, avokado, spenat, broccoli, nötter mm.
    Undvik frukt som är söt, mjölkprodukter, raffinerad mat mm.
    Googla syra/bas balans så får du mer tips.
    Det handlar om att hitta snäll mat för magen.
    Blir lite fundersam över filen, bananen och smörgåsen - de snarare öka din syrahalt i kroppen och kan göra magkatarren värre.
    Men det är också så att vi alla reagerar olika, så det gäller att prova sig fram och att du hittar det som passar just dig.

    Jag tänker också att det är viktigare att du fokuserar på din upplevda hälsa, snarare än på din vikt. Ibland är det det som behövs för att det ska lossna med både välmående och vikt.
    Önskar dig lycka till!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...