fredag 24 februari 2012

PERSONLIGT VARUMÄRKE

Här följer ett blogginlägg från min nya blogg - KLÄDOLOGI - om kläder, mode, stil och psykologi.

Du som person är din reklampelare för dig själv. Så kan man enkelt sammanfatta termen "personligt varumärke". Som privatperson kanske det inte är lika viktigt, men det kan självklart ända vara lika roligt och intressant. Om du däremot, förutom dig själv, även representerar ett företag och kanske framför allt ditt eget företag så är ditt personliga varumärke mycket viktigt. Du är representant för ditt företag och den du möter bedömer dig och ditt företag efter hur du ser ut. Vare sig du vill eller inte. Snabbt går det också. Man säger att det tar 7 sekunder för någon att göra en bedömning av dig och den grundar sig på din klädsel och ditt kroppssråk till allra största delen.

Förutom att det är viktigt att du klär dig som en representant för dig själv och ditt företag, är det också bra att ha en genomtänkt stil som gör att andra som ser dig automatiskt förknippar dig med 1. något positivt, 2. ditt företag. För att detta ska ske per automatik måste du ha en röd tråd, en genomtänkt tanke med dina kläder och din garderob.
Martina Haag

Martina Haag har ett tydligt personligt varumärke. Hon gillar klänningar och gärna blommiga sådana. De får gärna vara i lite gammaldags stuk.


  • Vad väcker det för tankar och känslor hos dig?
  • Vad tänker du om Martina Haag?
  • Vad tror du att hon vill förmedla?
När det gäller dig och ditt personliga varumärke måste du först tänka på vad det är du vill förmedla. Hur vill du att andra ska uppfatta dig? Om du har ett företag som du vill bli förknippad med är det extra viktigt att tänka på att kopplingen mellan din klädsel/ditt utseende och företaget du företräder.
Om du exempelvis arbetar med hårvårdsprodukter kommer de allra flesta att titta extra noga på hur du ser ut i håret. Driver du ett hunddagis är det en helt annan look som  andra kommer att förvänta sig.
Du behöver inte alltid göra "det som förväntas". Som hunddagisägare kan du mycket väl ha cerisrosa hår och skyhöga klackar. Du kan göra det till ditt personliga varumärke, MEN då måste du troligtvis se till att vara minst dubbelt så bra som alla andra som driver hunddagis. Omgivningen kommer nämligen att tvivla på att du är duktig och seriös på grund av ditt utseende.
Johnny Depp

En man med ett tydligt personligt varumärke är Johnny Depp. Han har halvlångt mörkt hår, mörka glasögon och gillar att bära hatt. Lite skäggstubb på det kombinerat med glimten i ögat och åtminstone alla kvinnor är övertygade om att de är Johhny Depp de vilar ögonen på.

Ett personligt varumärke kräver som sagt en genomtänkt strategi när det gäller kläder och accessoarer. En del väljer att ta ut svängarna och bär alltid samma typ av plagg, samma färger och samma stil. Andra väljer att visa sin stil med lite mindre medel, men som ändå kan bli väldigt effektfullt; stora halsband, speciell frisyr/hårfärg, små handväskor etc.


  • Hur genomtänkt är ditt personliga varumärke? Behöver du tänka igenom det?
  • Vilken röd tråd har du eller kan du tänka dig att skaffa när det gäller din garderob? Vad framhäver dig och ditt företag på bästa sätt?
  • Vilka tankar och associationer vill du väcka när du möter någon annan?
  • Vad finns redan nu i din garderob som du kan använda dig av? Vad behöver du komplettera med?

2 kommentarer:

  1. Vilket intressant inlägg, med tankar som jag verkligen tar till mig. Jag ska ta mig en titt i min egen garderob och verkligen fundera över vad jag vill säga : )

    SvaraRadera
  2. Roligt att höra att jag inspirerar dig. Berätta gärna hur det går för dig och följ min nya blogg: KLÄDOLOGI - om kläder, mode, stil och psykologi:
    http://kladologi.blogspot.com/

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...