torsdag 24 november 2011

ALLT BÖRJAR MED ETT FÖRST STEG

Du kommer säkert inte ihåg själv när du var ett litet barn, så där runt året, och hade en massa att lära dig. Hela din tillvaro gick ut på att utforska och upptäcka och ingenting tyckte du var omöjligt. Allt fanns där för dig att lära och upptäcka som det mest självklara i världen.

Du kan istället se denna härliga lust och energi hos ett annat barn som är i samma ålder. En lust och energi som av någon underliga anledning verkar mattas av ju äldre vi blir. Det är synd, tycker jag.

Jag har alltid lust att lära nytt, försöka förstå och prova på. Självklart har jag vissa begränsningar jag med. Jag är exempelvis väldigt duktig på att undvika extremsporter eller det mesta som innefattar avancerade matematiska uträkningar. Men det finns så mycket annat att prova på, inspireras av och lära sig om.

Många gånger blir vi blir hämmade av rädslan att misslyckas. För av någon egendomlig anledning får vi som vuxna för oss att vi ska kunna allt på en gång. Så egendomligt. Så tänkte vi inte alls som barn. Då provade vi, testade och utforskade till dess att vi hade kommit på hur vi skulle göra för att det skulle fungera.
I dag ger vi många gånger upp om det inte fungerar på en gång, eller ännu värre ids inte ens försöka eftersom vi inser att vi inte kommer att klara uppgiften på stört.

Tänk om vi istället lite oftare skulle tänka att det är helt ok att vara nyfiken och prova på nysa saker. Och att det dessutom är helt ok att lära sig i sin egen takt och att det inte måste fungera perfekt från början. Jag tror att vi både skulle bli klokare och duktigare inom en hel massa spännande områden.

Ta fler BABYSTEG i tillvaron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...