söndag 16 oktober 2011

VI VILL PLACERA VARANDRA I FACK

Människan har ett behov av att strukturera sin tillvaro. Hon vill gärna sortera och dela in i olika kategorier och fack. Även andra människor.
Anledningen är att det förenklar för oss när vi förutsätter att vissa saker/företeelser/människor hör ihop.

Nackdelen blir så klart att vi gärna vill tro att alla människor som vi har sorterat in i ett bestämt fack (möjligen konstruerade av oss själv eller av andra/samhället) är helt lika.
Ett exempel. Tänk dig att du ha har "sorterar" en samling individer i ett fack märkt "tonårstjejer". Det finns vissa kriterier för att hamna i det här facket:

  1. De ska vara tonåringar
  2. De ska vara tjejer
Sedan har du en massa fördomar om hur dessa tonårstjejer fungerar och beter sig. Vissa kan vara relevanta och andra inte. Problemet är att trots att det finns likheter mellan alla tonårstjejer, så finns det också en massa olikheter eftersom de är individer. Då det är jobbigt att ta hänsyn till alla olikheter väljer du för det mesta att tänka på dem som en homogen grupp.

På samma sätt fungerar det med andra grupperingar du gör: medelålders män, pensionärer, hundägare, dagisfröknar, pizzabagare, brandmän... ja, listan kan göras hur lång som helst.

Det jag vill lyfta fram är att det är viktigt att vara införstådd med att vi gör dessa indelningar ganska schematiskt och inte minst att vi alla har fördomar om hur saker och ting är. Jag brukar säga att det inte är fördomarna i sig som är farliga, däremot är de människor som inte är beredda att ändra på sina förutfattade meningar och fördomar det. Det är också viktigt att förstå att indelningen i sig kan fylla en viss funktion för att underlätta vår tillvaro, men att vi ska vara införstådda med att alla har vi våra egna personligheter och behov. Ingen är den andra lik - trots att vi har en massa likheter.
Försök att hitta individen i gruppen! Det tycker jag är både intressant och utvecklande.

1 kommentar:

  1. Som aspergare blir jag ofta placerad i fack. Men jag är inte oskyldig, jag placerar även andra i fack. Och hur gärna jag vill ändra på det så går det inte.
    Jag förstår nu tack vare ditt inlägg att detta är något så grundläggade för människan så att det inte går att bryta.
    Du har så rätt när du skriver att det inte är facken som är farliga.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...