tisdag 25 oktober 2011

UTVECKLING OCH NYFIKENHET

Å ena sidan får vi höra att vi ska vara nöjda med oss själva och den person vi är.
Och å andra sidan får vi höra, inte minst av personer som liksom jag arbetar med personlig utveckling, att vi ska utmana oss själva och utvecklas hela tiden.
Hur hänger det ihop egentligen? Ska vi inte bara kunna vara nöjda och låta det vara så? Bara att hitta sig själv och sin "nöjdhet" är ju inte så lätt alla gånger.

Jag tänker så här:
För att må bra, så bör du absolut vilja lära känna dig själv, veta vem du är och vad du tycker i olika sammanhang. Självklart kan vissa frågor och områden vara svårare att hitta dina svar inom och det är helt ok, men i det stora hela bör du ha en känsla för vem du är och inte minst ha tillit till att du är bra precis som du är - precis som alla andra. Det handlar om en grundtrygghet, om god självkänsla och inte minst om självkärlek.

Men, människan har en inneboende drivkraft att utveckla och förändra. Det är denna drift som har fått henne att utvecklas så fantastiskt som art som hon har gjort genom årtusendena. Vår drift till utveckling är självklart individuell. En del drömmer ständigt stort och är på väg mot nya stordåd i livet mest hela tiden. Andra kan tycka att det känns lagom med att åka på semester till någon för dem ny semesterort eller att prova ett nytt pass på träningsstudion.

Det jag önskar att alla människor ska känna är NYFIKENHET i och till livet. En nyfikenhet som får dig att prova nya saker, möta nya människor och inte minst utmana dig själv. När jag väntade mitt första barn fick jag frågan vad jag önskade att hon skulle få för egenskap.
- Jag önskar att hon blir nyfiken, var mitt svar.
Den önskningen besannades och jag ska ärligt säga att jag periodvis ångrade att önskan slog in så tydligt när hon var nyfiken på precis ALLT under småbarnsåren. Som tur var lugnade hennes upptäckaranda ner sig så småningom och blev lite mer lätthanterlig.
Så småningom fick jag två barn till och jag önskade samma egenskap till dem - vilket turligt nog även då besannades.

Är DU nyfiken?
Vad väcker din nyfikenhet?
Använder du din nyfikenhet till att utveckla dig själv?


Om du tycker att det är svårt att väcka din nyfikenhet, så kan du under en dag leka att du är:

  • ett barn på 5 år. Ingenting är längre självklart för dig. Försök att tänka dig allt ur en femårings perspektiv. Vad skulle han eller hon undra över och vara nyfiken på?
  • en turist i främmande land. Du har ingen aning om hur seden är dit du har kommit. Studera omgivningen och försök att lista ut hur saker och ting fungerar och hur du ska bete dig för att "passa in".

1 kommentar:

  1. Jag är mycket nyfiken och använder det varje dag för att utvecklas.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...