lördag 10 september 2011

VI VÄLJER NÄRODLAT FÖR MILJÖ OCH HÄLSA

Livsmedelsverket var på gång att ta fram smarta kostråd med fokus på att främja närodlad mat. Nu har jag en del åsikter om livsmedelsverket och dess (o)verksamhet, som jag inte tänker skriva om här, men just den här frågan är viktigt ur alla perspektiv.
Nu lägger sig EU-kommissionen i det hela och menar att det är fel att råda folk till att äta närodlat med tanke på att det då kan leda till handelshinder inom unionen.
VA?!?!?!?

Tydligen har Sverige fått en hel del påpekanden från de andra medlemsländerna vilket gjorde att regeringen bestämde sig för att lägga ner hela projektet...
Som tur är är vi svenskar både medvetna, kunniga och intresserade av kost, miljö och hälsa. Kanske i större utsträckning än andra länder? Jag vet inte om det är så, men något säger mig att det inte alls är omöjligt.
Exempelvis är vi i Sverige en av de länder där fetman inte ökar på samma sätt som i andra länder. Vi är också det land som dramatisk har ökat sin konsumtion av naturliga fetter. Svenskarna har lyssnat och inspirerats av experter, sedan har vi tänkt själva, provat och kunnat konstatera att det är bra för oss.

Jag tror absolut att vi alla förstår att det är bättre att köpa äpplen från någon gård i närheten är från Nya Zeeland. Att det är bättre att köpa kött från gården i samman landskap som jag bor snarare än från Irland. Dels är det bättre för miljön, dels blir maten färskare och innehåller mer näringsämnen.

Jag tror på svenskarnas klokhet till skillnad från EU-kommissionens dumhet!
Det visar också en artikel i DN som talar om att vi i allt större utsträckning väljer närodlat. Enligt dem köper fyra av tio konsumenter närodlat minst en gång i veckan och man göra det med hänsyn till miljön.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att vi svenskar förstår det här med närodlat//Britt

    SvaraRadera
  2. Jag håller på det här med närodlat. Livsmedelsverket har jag inte heller några höga tankar om... Och det där med fetter. Nu verkar det som att vi använder för mycket grädde i matlagningen, så det ska bli mycket dyrare. Jag som LCHF:are fasar...
    // KIKKI

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...