Kanske har de anställts för några år sedan och deras arbetsuppgifter var då tydligt definierade, men allteftersom tiden går förändras företagsstruktur och därmed arbetsuppgifter.
Att inte riktigt veta vad som ingår i dina arbetsuppgifter är ofta mycket frustrerande. Dels kan du själv uppleva att det är jobbigt att inte veta vad du förväntas göra och när du kan känna dig nöjd och klar med dina uppgifter. Dels kan dina kollegor ha olika åsikter om vad som ingår i ditt jobb och förse dig med uppdrag eller komma med förfrågningar som du själv inte alls tycker borde "ligga på ditt bord".
Otydliga arbetsuppgifter är tyvärr inte alls ovanligt och förekommer mer eller mindre på de flesta arbetsplatser. Det skapar irritation och frustration både hos individen och gruppen, så det är definitivt ett viktigt problem att ta tag i. Mitt förslag till de chefer jag möter ute på arbetsplatser är att vid varje utvecklings-/medarbetarsamtal gå igenom arbetsbeskrivningen med medarbetarna så att de alltid är aktuella. Att ha med det som en grund ger dels tydlighet, men också möjlighet för både medarbetare och chef att samtala om arbetsförhållanden och arbetsuppgifter.
Om du känner en frustration över att du inte riktigt vet vad det är du förväntas göra och vad som egentligen ingår i dina arbetsuppgifter är mitt råd till dig att boka ett möte med din chef och be honom/henne att tydliggöra hur det ska vara. Det har han/hennes uppgift. Du kan gärna förbereda dig inför mötet med att skriva ner allt du i nuläget gör, redogöra för hur mycket tid du lägger ner på respektive uppgift, berätta om kollegornas önskemål/krav på dig samt redogöra för dina önskemål om du har några.
Be gärna om att få en skriftlig arbetsbeskrivning och om du tycker att det behövs visa den för dina kollegor, alternativt låt din chef berätta för dem om vad den innehåller.
Bra//Britt
SvaraRaderaDet du skriver kan inte nog understrykas. Vi behöver riktlinjer på jobbet, även i målstyrda organisationer. Då funkar vi bäst!
SvaraRadera// KIKKI