måndag 12 september 2011

LEDARSKAPET - EN SVÅRARE UPPGIFT IDAG


En av våra pionjärer inom området ledarskap, Barbro Dahlbom-Hall, har studerat och arbetat med ledarskapsfrågor i 40 år. Hon konstaterar att det är svårare att vara ledare idag än vad det har varit tidigare. 
Dels, menar hon, har det att göra med att många chefer idag, tack vare dagens snabba informationsflöde, ofta besitter en enorm kunskap om samhället, världen, tekniken, ekonomin och en massa annat som är viktigt att veta i en ledande position. Däremot saknar det kunskap om sig själva.
Hon menar också att det kan finnas en rädsla hos chefen att "lämna ut sig" i och med att han eller hon söker hjälp i sin personliga utveckling och det personliga ledarskapet. Det kan ses som ett misslyckande.


Så synd, tycker jag.
Jag förstår problematiken. Har du "koll på läget", så borde det innebära att du har koll på dig själv. Har du inte det, hur kan du då förväntas klara av att leda ett stort företag eller en stor avdelning? Men det stämmer inte riktigt.
Det finns inte någon som har full koll på allt. Inte på sig själv heller.
Faktum är att människan är så komplex att vi kräver ständiga reflektioner och utvärderingar om vem vi är, vad vi tycker, tänker, känner osv. 


En person som har ett stressigt och ansvarsfullt jobb tar sig sällan den tiden som behövs för reflektion. Det blir bortprioriterat. Alltså hamnar man i en ond cirkel och snart har du ganska långt till kunskapen om dig själv. 
Hos många ledare/chefer är det som tur var accepterat och sett som en stor tillgång att få möjlighet att arbeta med sin personliga utveckling. Dessa chefer är enligt min mening ofta ödmjuka i sitt ledarskap och ofta populära hos sina medarbetare.
Min önskan är så klart att ännu fler ska inse hur mycket de har att vinna på att utveckla och utforska sig själva i takt med att de utvecklar företaget de arbetar på. Det är en mycket lyckad kombination.

2 kommentarer:

  1. Som chef och ledare kan jag inte annat än hålla med! Reflektion är grunden till framgång, välbefinnande och balans.

    SvaraRadera
  2. Livet innan Liten - härligt att höra att du känner så :-). Tyvärr är många rädda för reflektion, både bland ledare och andra. Jag upplever att det ibland finns en rädsla för att man ska hitta något som man "inte tycker om". Vi är ju alla komplexa människor med många bottnar, men jag tycker att det är fantastiskt spännande att undersöka alla dessa delar, både hos mig själv och hos andra.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...