fredag 23 september 2011

ADHD PROBLEMATIKEN OCH NÅGRA TIPS

Problematiken är tydligt. Fler och fler skolbarn har svårt med koncentrationen och "etiketterna" på dem blir bara fler och fler. Som pedagog kan jag se en nytta med att "etikettera" våra barn med någon lämplig bokstavskombination, då det kan leda till en ökad förståelse från pedagoger och föräldrar. Det kan också förklara beteendet och få framför allt föräldrar att känna mindre skuld i vissa sammanhang.  En annan effekt är att det kan behövas en utredning för att skolan ska få de resurser som kan behövas för barnet.
Annars kan jag tycka att det egentligen kvittar med diagnoser, stämplar och etiketter. Det finns så många olika varianter på alla teman, och mitt bland alla bokstavskombinationer finns det barn med egna personligheter och inte minst egna behov- som inte alls har något med en diagnos att göra. Det önskvärda vore så klart att skolan alltid fick de resurser som barnen behövde, utan att behöva på "problemet på papper".

Vad beror det på att det finns en tendens med ökade koncentrationssvårigheter för våra barn? Man vet inte riktig hur det kommer sig. Man är inte ense om det finns en genetisk förklaring eller om det beror på sociala förhållanden - eller en kombination. För några dagar sedan hade jag en intressant diskussion med en person som arbetar med alternativmedicin. Han såg ett tydligt samband mellan vår ökade konsumtion av penicillin och barnens koncentrationssvårigheter. Hans teori var att penicillinet "fastnar" i hjärnan och blockerar signalerna. Intressant tanke, men vad jag vet inte vetenskapligt bevisat. Något är det hur som helst som gör att fler och fler av våra barn inte klarar av att sitta still, ta instruktioner och klara av att koncentrera sig. Det som tidigare handlade om något barn i någon klass här och där handlar allt oftare om flera barn i varje klass...

Marilyn Wedge är en amerikansk psykologi och familjeterapeut som har specialiserat sig på barn med koncentrationssvårigheter (ADHD) , och hon menar att det finns saker vi kan göra för att hjälpa dessa barn, både i klassrummet och generellt. Här är hennes tips:

  • Först av allt behöver andra medicinska problem uteslutas, såsom matallergier och syn- eller hörsel problem. Ibland handlar barnets brist på koncentrations om att han eller hon har svårt att se eller höra ordentligt. 
  • Som föräldrar är det VIKTIGT att bestämma sig för att hålla samma riktlinjer när det gäller disciplin och uppfostran. Prata igenom vilken strategi ni ska ha, vad är tillåtet och vad är inte ok. Vilka konsekvenser ska dåligt uppförande få. Se till att arbeta tillsammans med varandra och med barnet. Se också till att uppmuntra och stödja det goda beteendet. Inget får att barn att må så dåligt som föräldrar som dels är arga på barnet dels blir arga på varandra. 
  • Se till att hålla era vuxna konflikter borta från barnet. Barn med koncentrationssvårigheter tenderar att klara av högljudda bråk ännu sämre än andra barn.
  • Använd hushållsarbete som en lämplig "bestraffning" om barnet har misskött sig på något sätt. Genom att få hjälpa till hemma, gärna i samarbete med någon vuxen, så känner barnet att han/hon är delaktig och gör något bra.
  • Begränsa all form av media/spelkonsumtion;tv, dator, wii, telefon etc. Se till att alla i familjen hjälper till med att begränsa dessa aktiviteter. Rekommendationer finns för barn med koncentrationssvårigheter att inte titta/spela mer än en timme per dag.
  • Sist men inte minst ska du som förälder till ett barn med koncentrationssvårigheter se till att ta hand om dig själv och din relation med din partner. Det är jätteviktigt för både dig och ditt barn att du mår bra. 

3 kommentarer:

  1. Det jag funderar på är om inte många barn skulle bli hjälpta genom att se över skolmiljön och hur vi interagerar med varandra som medmänniskor.

    SvaraRadera
  2. Har själv ett barn som fick diagnos när hon var tio år, skulle gärna sett att den kom tidigare, men vad hjälpte det i skolan. Vi fick tjata och kämpa för att hon skulle få mer hjälp samtidigt som vi ville att hela klassen skulle ha extrahjälp för det var inte bara hon som hade problem. Nu hade vi en otrolig hjälp av en fullt förstående lärare som verkligen ville hjälpa alla sina elever. Idag tackar jag henne för nu går hon på tredje året på gymnasium och har siktet in på högskolan,WOW inte trodde jag detta för tio år sedan.
    Kämpadet har visserligen inte slutat med henne för hon har en lillasyster som har svår dyslexi, och till slut fick vi henne till särskolan på en annan ort. Nu får hon all hjälp hon behöver och i den takt hon klarar.
    Vi föräldrar måste slåss med näbbar och klor i den vanliga grundskolan för att våra barn ska få den hjälp de behöver. Hör från så många andra föräldrar med barn som behöver bara lite mer hjälp så är det kört i systemet för det finns inga pengar.
    Jag hoppas så för framtiden att skolan ses över grundligen.

    SvaraRadera
  3. Skulle vilja veta mer om pencilinet och adhd. Intressant//Britt

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...