onsdag 18 maj 2011

VÅR BEKVÄMLIGHET BLIR VÅRT FALL

Vi har skapat oss ett så bekvämt samhälle att vi inte behöver röra oss mer än nödvändigt. Men den bekvämligheten får konsekvenser för oss i form av högre dödlighet i hjärtsjukdomar.

Jag har en kollega som arbetar som idrottslärare. Hon undervisar i idrott på en lågstadieskola. Förra veckan berättade hon att barnen i åk 2 hade idrott ute och skulle springa (läs jogga) en bana på 700 meter. Flera av barnen började gråta efter bara ett par hundra meter. De orkade inte springa längre!

Jag blir uppriktigt illa berörd och mycket orolig. Ett barn på 8 år SKA ha spring i benen och lust till att röra sig. När jag var 8 år (jag vet - för 100 år sedan, men så mycket har inte förändrats ändå) så sprang jag antingen runt och lekte häst eller så cyklade jag runt med mina kompisar. Vi var alltid ute och rörde på oss. Eller det var vi ju inte förstås. Jag vet att jag redan på den tiden slukade böcker i massor, så självklart satt jag still, eller kanske till och med låg ner på dagarna också. Men i det stora hela var det betydligt mer fysisk aktivitet än vad många barn har i dag.

Jag läser på Starkare.nu att Steven Blair som är professor i folkhälsa och har intresserat sig för fysisk aktivitet och hälsa de senaste 40 åren. I en nyligen genomförd studie undersökte han vanorna hos vuxna män och fann att då de till stor del hade stillasittande arbetsuppgifter och fritid, så var risken betydligt större för dem att dö i förtid av hjärtproblem.

Den rekommendation vi får är att vi ska röra oss 30 minuter om dagen. Men, om vi har ett stillasittande arbete och dessutom inte motionerar eller rör oss i särskilt stor utsträckning på vår fritid. Då kan vår bekvämlighet bli vårt fall. Vi rör oss på tok för lite.
En av lösningarna kan vara att vi ska se till att få så mycket vardagsmotion som möjligt. Använda alla tillfällen till att resa oss upp från kontorsstolen och röra på oss.
Jag propagerar alltid för stegräknare för att man ska ha koll på hur mycket (eller lite) man verkligen rör sig. Är det under 10.000 steg/dag så bör man definitivt se till att röra på sig mer. Rekommendationen är att successivt öka på stegantalet så att man till slut når 10.000 eller helst 12.00 steg per dag.

Jag tänker på våra barn som inte orkar springa mer än ett par hundra meter. Hur ska det bli för dem när de är vuxna? Skrämmande tanke!
En bra idé för dig som har barn är att ge dig ut och leka/motioner tillsammans med dem. Spela fotboll, jogga i motionsspåret, hoppa hopprep, ta en cykeltur eller vad ni nu kommer på. Dels spenderar ni tid tillsammans, dels tar ni hand om er hälsa.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Vi har en stegtävling på jobbet nu som kommer vara under en månads tid. Inte ens nu kommer jag upp i 12000steg varje dag. Kommer ofta upp i 10000 steg men då är det ju tävling också. Har insett att när jag bara är på jobbet och inte rör mig hemma så kommer jag knappt upp i 3000 steg - det är ju helt sjukt egentligen. Planen är dock att behålla stegräknaren på även efter tävlingen...

    SvaraRadera
  3. Forever - Det är ju så att vi oftast inte vet hur mycket vi rör på oss egentligen. Då är stegräknaren ett bra mätinstrument. Sedan kan vi använda den för att sporra varandra och oss själva att öka eller behålla den stegmängd vi önskar. Jag håller tummarna för dig i tävlingen :-).

    SvaraRadera
  4. Det finns dagar när jag går ut från jobbet och kanske har 500 steg på räknaren, inte roligt... Och DÅ är man trött när man kommer hem! När vi cyklar till jobbet (ca 18 km ToR, ja då är man mycket, mycket piggare. Tål att tänkas på...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...