onsdag 20 april 2011

MEDVETEN JAGVARO


Medveten närvaro, eller Mindfulness, har nog de flesta hört talas om. Det är när vi stannar upp i tillvaron och enbart fokuserar på här och nu.
Ett av vår tids största dilemman är att vi har så mycket intryck att sortera, så många möjligheter att kalkylera med, så många önskningar att fundera på, så mycket att göra.... Vår hjärna går konstant på högvarv för att ta emot och bearbeta alla intryck. När det blir för mycket blir vi trötta, vi glömmer bort, känner stress och press, få fysisk värk i kroppen etc. Vill det sig riktigt illa "går vi in i väggen" och hela du slutar med ens att fungera. Det är kroppens sätt att trycka på nödstopp när du inte förmår det själv. För varningssignalerna har ljudit ett bra tag, men du har inte förstått eller inte lyssnat. Kroppen är klok. Den behöver vi absolut lyssna på mer än vad vi gör.

Att praktisera Medveten närvaro är ett jättebra sätt att tillfälligt trycka på "pausknappen" och ge kropp och själv möjlighet att få vila och finna ny kraft. Det behöver inte vara svårare än att du tar dig en liten stund då och då och fokuserar på hur det ser ut runt omkring dig just då, hur kaffet smakar, hur koppen känns i din hand eller lyssna på hur din andning låter.

Något som de allra flesta av oss också måste träna mer på är MEDVETEN JAGVARO. Det är inte ett etablerar uttryck (ännu), utan något som jag själv brukar använda mig av. Medveten jagvaro handlar om att dels ta sig tid, men även att våga att lära känna sina tankar, önskningar och drivkrafter bättre. Vi har så fullt upp i våra liv, ofta med att ta hand om och se till att alla andra mår bra, att vi glömmer bort oss själva. Det är jätteviktigt att stanna upp och känna av vad DU vill och behöver i tillvaron för att må bra.

Att leva EGOlogiskt är något jag förespråkat i flera år. Det handlar om att lägga mer tid och fokus på sina egna behov och önskningar för att på så sätt bli en bättre medmänniska. Det är absolut inte detsamma som att vara egoistiskt. En egoistisk person tänker på sig själv i första hand utan att ta hänsyn till andra. För en EGOlogisk person är det en god balans mellan egna och andras behov. Kort sagt, när du mår bra och känner dig tillfreds så är du den bästa versionen av dig själv. Den vi alla vill möta.

Om du nu vill praktisera Medveten Jagvaro, så kan du ställa några frågor till dig själv. Se till att du har lugn och ro och kan fokusera ordentligt. Skriv gärna ner dina svar, det ger bättre insikter.

  • Hur mår jag just nu? Hur känner jag mig?
  • Hur är min energinivå? Är den på en bra nivå så att jag känner mig nöjd? Om inte vad är de som dränerar mig på energi? Vad behöver jag för att få mer energi?
  • Vilken känsla vill jag möta här och nu?
  • Vilka önskningar går jag och bär på?
  • Vad längtar jag efter?
  • Vad behöver jag göra just nu för att vara med EGOlogisk?
Säkert har du en massa egna frågor som är viktiga och aktuella för just dig. Det viktiga är att du stannar upp, frågar dig själv, tar dig tid att svara och lyssnar på svaren.

1 kommentar:

  1. Precis!
    Härligt med huvudet på spiken!

    Jag kommer att tipsa om din blogg på min, och hoppas att några fler hittar till dig :-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...