tisdag 26 april 2011

HÄLSOUTMANINGEN - EN SOCKERFRI VECKA, VILKEN RESPONS!

För drygt två veckor sedan startade jag HÄLSOUTMANINGEN - En Sockerfri Vecka. Tanken var att väcka lite medvetenhet kring maten vi äter och hur den påverkar våra kroppar och vårt välmående.
Det visade sig ligga helt rätt i tiden. Sanna Ehdin uppmärksammande sockerdöden och den stundande påskhelgen då vi svenskar vräker i oss tonvis med godis stod för dörren.
Det som jag trodde skulle bli en utmaning som ett 20-tal personer var intresserade av att delta i slutade med över 1600 anmälda personer. FANTASTISKT!
Media i form av både tidningar, radio och Tv uppmärksammade utmaningen. och vi fortsatta en vecka till av bara farten.
På den här Facebooksidan har vi hållit till. Vi har tipsat och peppat varandra.
Nu är utmaningen avblåst för den här gången, men Facebooksidan kommer att ligga kvar och alla som är intresserade kan fortsätta att dela med sig av sina "sockerfria" erfarenheter.

Min tanken med veckan var som sagt att väcka medvetenhet kring sockerätande i allmänhet och för individen i synnerhet. Genom att anmäla sig till denna utmaning under en vecka gav man sig själv chansen att prova hur det kändes att helt utesluta eller drastiskt minska sockerintaget. De flesta som har deltagit i utmaningen har fascinerats över hur bra det mår UTAN socker. Bra.

Vi äter alldeles för mycket socker och sockret gör att vi inte mår bra. Livsmedels- och läkemedelsindustrin tjänar miljarders miljarder på att vi äter skräpmat som vi blir sjuka av och behöver mediciner för. De är inte intresserade av att vi ska äta hälsosammare och bli friskare. Det är en insikt som vi måste komma till själva, och det är något som jag hoppas att många har gjort under dessa veckor.

Hur har jag det själv med sockerintaget då, kan man undra?
Jodå, jag har varit en riktigt "sockerråtta". Men sedan jag för ett drygt år sedan på grund av, eller snarare tack vare, en konstaterad veteallergi bytte till en LCHF inriktad kost, så har sötsuget definitivt minskat.
Jag äter inte så mycket socker idag. Men jag är inte heller helt avhållsam.
För min egen del vill jag vara medveten om vad jag äter. Inte bara äta för att jag har ett sug. Jag vill fatta ett medvetet beslut om att just då vill äta en bit choklad eller njuta av en glass. Och när jag äter det så vill jag också njuta av dem - inte få dåligt samvete.
Det dolda sockret försöker jag att utesluta så gott det går, och stärkelserik mat (som omvandlas till socker) äter jag mycket sparsamt. Detta har som sagt gjort att mitt sötsug har minskat markant, men också att när jag väl äter något sött, så nöjer jag mig med mycket mindre. Det blir för sött helt enkelt.

Jag har flera tankar kring att ordna liknande utmaningar som denna för att öka medvetenheten kring hur vi mår och vad vi äter. Så om du ger dig till tåls några veckor, så kanske jag utmanar dig i någon annan viktigt hälsofråga. Hoppas att du antar utmaningen då också!

3 kommentarer:

  1. Jag har definitivt ätit mindre godis den här påsken än tidigare år. Jag har över lag ätit mindre godis under detta år än vad jag brukar göra. Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Tack för dessa veckor!
    Spännande att se vilken utmaning det blir nästa gång :)

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  3. Chrissan - heja dig! Det är du som gör allt det jobbiga :-)!

    Den nakna coachen - nu är du nyfiken ;-). JAg har ett par förslag att välja på, så vi får se vad det blir... Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...