måndag 25 april 2011

HA EN BRA DAG

Jag är som de flesta av mina bloggläsare troligtvis vet, pedagog och beteendevetare. Jag är inte utbildad coach, men jag har ett "coachande förhållningssätt". Det innebär att mitt mål är att få mina kunder att uppnå sina mål i livet, vad nu det månde vara:

  • få bättre självkänsla
  • gå ner i vikt
  • bli effektivare
  • hitta sin passion
  • få ett jobb
... för att nämna några exempel.
I coaching är det väldigt viktig att sätta upp tydliga mål. Du måste veta vart du är på väg för att veta vilken väg du ska välja. Gott så!
Det finns dock ett problem med att sätta upp långsiktiga mål. Vi tenderar att "glömma" dem, eller åtminstone tänka att vi hinner med att göra det vi ska för att uppnå dem en annan dag, kanske i morgon.
Det är lite av människans "problematik" - vi är lite för bekväma många gånger. Vi väljer de kortsiktiga och lättsamma lösningarna, vilka inte alltid ligger in linje med våra långsiktiga mål.

Paul & Paul
Paul Hoffman och Paul Schele har ett koncept som de kallar för "SucessSwitch Formula - daysculpting process". De pratar dels om de i dag kända faktorerna att vi påverkar hur vår hjärna fungerar genom vilka tankar vi tänker. De menar att vi med rätt teknik och tankesätt kan komma betydligt längre än vad vi själva tror med våra mål i livet. Framför allt har det en väldigt intressant tanke som fångar mitt intresse direkt. De säger:
"Fokusera på en dag i taget i livet. För varje bra dag du skapar för dig själv är chansen betydligt större att även nästa dag kommer att bli bra, och nästa".
De förespråkar alltså ett mer kortsiktigt och närvarande fokus. Jag gilla det. Mycket!
Jag tror absolut att det har rätt och ser med spänning fram emot att få se deras kommande videor där de presenterar fler tankar på ämne.

Nu frågar jag DIG:
  • Vad kan DU göra för att få en så bra dag som möjligt idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...