onsdag 23 mars 2011

VETEFRI OCH PIGG

I flera år har jag gjort ett par detoxkurer varje år. Jag har längtat till dessa kurer som har pågått i allt mellan 10 och 21 dagar. Jag har mått så bra, fått sån energi och känt sådan glädje. För det mesta har jag under dessa kurer ätit frukt, grönsaker, bönor, fet yoghurt, ost från get, nötter och frön. Gott och mättande har det varit.

För någon månad slog det mig. Jag känner inte något sug efter detox längre. Konstigt!
Men så tänkte jag efter. Det är ju inte alls konstigt egentligen.
Jag har troligtvis mått så bra som jag har gjort när jag har detoxat mycket tack vare att jag då uteslöt vetemjöl.
Då jag sedan förra våren har uteslutit vete (fick en veteallergi bekräftad) har jag definitivt blivit piggare över lag. Jag har inte heller haft en sådan där diffus värk i lederna som jag hade lite då och då. Det var en känsla i kroppen som om jag var på väg att bli sjuk i influensa. Den känslan är helt borta. Inte heller har jag varit sjuk lika ofta som tidigare (förkylningar osv), peppar peppar får jag kanske tillägga.

Summan av kardemumma (som förresten är en nyttig krydda, innehåller många antioxidanter och anses bra för matsmältningen) så känner kroppen inte samma behov av att få "rensa ur systemet" längre. Det betyder i och för sig inte att jag kanske skulle må bra av det. Jag avvaktar till sommaren och ser hur jag känner då.

Mitt stående tips till alla som vill bli piggare är numer: Uteslut vetemjöl ur kosten i ett par veckor och känn efter hur det känns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...