onsdag 5 januari 2011

UTNYTTJA DITT HANDLINGSUTRYMME

För att kunna leva ditt liv på ditt sätt så krävs det att du tar ansvar för vad du kan, vill och behöver göra. Det är inte alltid lätt, men alternativet innebär att du låter andra personer eller yttre omständigheter påverka hur saker och ting blir i ditt liv.

När du väl har kommit till insikt om att det  är DITT ANSVAR, så måste du se över din situation för att se vad du kan göra.
Livet är inte rättvist, och kommer heller aldrig (inom en överskådlig framtid) att bli det. En del kan äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt, andra är kärnfriska utan att bry sig om hur de lever, andra har pengar i överflöd. Men eftersom vi vet att livet inte kommer att bli rättvist, tjänar det heller inget till att jämföra sig med andra. Du måste jämföra dig med DIG.

  • Hur ser din situation ut?
  • Vad kan du göra för att påverka din situation till det bättre?
  • Vad är det minsta du kan göra som ändå kommer att innebära en förändring i positiv riktning?
  • Kan du göra fler saker?
Jag kallar det för att UTNYTTJA SITT HANDLINGSUTRYMME. Det innebär helt enkelt att du ser över din situation för att komma fram till på vilket sätt du kan ta ansvar. Vad kan du göra efter dina förutsättningar?
Kanske befinner du dig i en riktigt tung period och kämpar mot svåra och jobbiga saker som sjukdom, dålig ekonomi, arbetslöshet, smärta, konflikter etc. Det är verkligen inte rättvist! Men trots alla problem det innebär för dig och trots att de verkligen har anledning att vara ett "Offer", så kan du genom att utnyttja ditt handlingsutrymme ta dig ur den sitsen och istället sätt dig i "förarsätet".

Ett gott råd är att inte ta sig vatten över huvudet utan att till att börja med rikta in sig på små men positiva förändringar. Det är viktigt att man känner att man klarar av det man förutsatt sig och får känna sig stolt och nöjd.

8 kommentarer:

  1. Spot on idag Ulrika.
    Ord jag behlövde.
    Kram och god fortsättning på året.

    SvaraRadera
  2. ps
    behövde ska det stå... suck... tangenterna slant...

    SvaraRadera
  3. Fokus mot framtiden - aj då, jag som trodde att du hade smuttat på glöggen igen, därav felstavningen ;-). Hoppas du hittar din fantastiska kraft och gör det bästa du kan av situationen. Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är på väg att kravla mig ur offerrollen, bit för bit... förhoppningsvis kommer jag ur den som en bättre människa.

    Är bra på att peppa andra, men mig själv glömmer jag allt som oftast.

    SvaraRadera
  5. Jag vill tacka för ett riktigt bra inlägg!
    Jag brukar tävla mot mig själv. Fungerar inte så bra att jämföra sig med andra då vi alla har så otroligt olika förutsättningar.

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Ps: Var tvungen att tipsa om det här inlägget på min blogg! Ds!

    Ha en härlig kväll!

    SvaraRadera
  7. Jag förgyller min dag med att dagligen tillsammans med andra bloggare ha en sångstund...det för mig framåt..i rätt riktning och skänker mig välmående.

    Varmt välkomna är alla till dagens sångstund...

    Kram/caja

    SvaraRadera
  8. Allt du skriver är så sant! synd bara att man så lätt glömmer bort det. Tur du påminner mig =)

    Det är ju bara du själv som han styra över dina egna val och beslut (med viss hänsyn till andra).Trisst är att så många gör sig till offer och skyller på andra.

    God fortsättnign på det nya året!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...