onsdag 24 november 2010

BOKA DET VIKTIGASTE MÖTET

Har du många möten på jobbet?
Tycker du att du kanske till och med har för många möten på ditt jobb?
Många upplever att det är alldeles för många möten och att det därför är svårt att få någonting annat gjort.
På många företag går möten på rutin och hänger kvar på grunda av att man "alltid" har haft dem. Andra gånger kan det vara så att alla som är med på mötet kanske inte behöver vara det.
Att se över sina mötesrutiner bär alla företag göra årligen för att det ska bli både så effektivt och trevlig som möjligt.

Ett möte som du absolut måste prioritera är MÖTET MED DIG SJÄLV. Hur många av er bokar in möten och avstämningar med er själv? Alldeles för få, skulle jag tro.
Ett möte med sig själv bör man ha åtminstone en gång i kvartalet och mötet bör innehålla följande punkter:

  • Statusrapport =  hur mår jag idag? Fysiskt? Psykiskt? Vad kan jag göra för att eventuellt må bättre och skapa en bättre balans?
  • Hur trivs jag med mitt arbete? Vad vill jag utveckla? Förändra?
  • Mitt privatliv, ser det ut som jag vill? 
  • Jag själv, hinner jag med det jag vill och mår bra av? Behöver jag prioritera om?
  • Vad har jag att glädjas över i mitt liv? Att vara stolt över? Att känna tacksamhet för?
  • Andra områden som är aktuella för just dig.
Boka in ett möte med dig själv i din kalender och avsätt minst en timme, gärna mer. Se till att du får vara alldeles i fred och inte bli störd under detta möte. Sitt i lugn och ro och skriv ner dina tankar och funderingar.
Om du kommer fram till att det finns områden där du önskar någon form av förändring skriv då enligt följande mall:
  1. Vilket område vill jag förändra?
  2. Vad kan jag börja med att göra som inte innebär en så stor förändring till att börja med?
  3. När/hur ska jag börja?
  4. Vem kan hjälpa och stötta mig om det behövs?
  5. På vilket sätt ska jag belöna mig när jag har varit duktig?
  6. Vilken bör min nästa förändring bli.
Välj ett eller ett par områden i taget och planera för små förändringar i taget. Låt sedan de nya rutinerna sätta sig innan du påbörjar nästa förändring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...