måndag 29 november 2010

ANDAS FÖR BÄTTRE LIV OCH HÄLSA

Det kan ju tyckas konstigt att behöva påminnas om att  man ska andas, för andas gör vi ju oavsett vi tänker på det eller inte.
Men faktum är att forskning visar att vi andas sämre och sämre. Med sämre menas att vi andas fler andetag per minut än vad vi gjorde för några årtionden sedan. Vi andas alltså snabbare idag och det är inte bra för oss. Många andas dessutom genom munnen och det är inte heller ultimat. Vi bör andas genom näsan för att dels kunna filtrera bort bakterier och virus och även för att värma upp inandningsluften.

Varför vi tar fler andetag idag har man inget svar på. En trolig orsak kan så klart vara att vi är mer stressade och idag och därmed ökar på vår hjärtfrekvens. Följden blir att vi andas både snabbare och ytligare. Detta stressar i sin tur kroppen och vi hamnar lätt i en ond cirkel.

70% av kroppens slaggprodukter försvinner vid vår utandning. Det är därför viktigt för vår hälsa att andas rätt - genom näsan och med lugna och djupa andetag.

Känner du dig stressad och pressad är det mycket lugnande att under en stund fokusera på en korrekt och lugn andning:

  • Andas in genom näsan.
  • Låt buken vara med i andetaget och fyll magen med luft.
  • Låt luften stiga upp i lungorna.
  • Håll andan några sekunder.
  • Andas sakta ut genom näsan
  • Gör detta under 2 - 5 minuter och känna hur pulsen saktar in och lugnet infinner sig. Upprepa gärna flera gånger varje dag.
Jag brukar göra denna andningsövning varje gång jag sätter mig i bilen för att varva ner och hitta lugn och harmoni. Dessutom gör jag det ett par gånger per dag vid datorn.

Hur andas du?
Ha du tänkt på det?
Är andningen lugnt och stabil eller kort, snabb och ytlig?

2 kommentarer:

  1. Jag ska banne mig sätta upp en lapp på kylskåpet hemma och en här på väggen på jobbet. "Andas!" Jag vet ju vad viktigt det är att andas genom näsan ner i magen...men kommer jag ihåg det? Nej. Tack för att du påminner.

    SvaraRadera
  2. Det där är en riktigt bra påminnelse. Jag brukar komma på mig själv att andas ytligt och till sist så är det nästan så att jag måste kippa efter andan. Sådana dagar får jag ofta huvudvärk framåt eftermiddagen.
    Så låt oss: INHALE-EXHALE!
    KRAMAR<3!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...