måndag 4 oktober 2010

RENSA I RÖRAN UTMANING - DAX IGEN!!!


Jag har börjat känna suget själv, och tidigare deltagare "kräver" en uppföljning ;-).

Det är dags för höstens upplaga av Rensa i Röran!

För er som inte har varit med tidigare omgångar kommer här en liten förklaring. Rensa i Röran utmaningen går ut på att vi veckovis rensar någon del i våra hem. Syftet är dels att skapa bättre ordning hemma, men också att frigöra energi och öka ditt välmående - vilket en fysisk utrensning av prylar faktisk kan åstadkomma. Du avgör själv din engagemangsnivå.
Startskottet går på måndag den 11 oktober.

Så här går det till:

  1. Anmäl dig till mig i en kommentar  nedan att du vill vara med. Jag skriver då upp dig i listan till höger. Om du har en blogg/hemsida (inget krav) så länkar jag så klart till dig . Du kan anmäla dig till utmaningen när du vill.
  2. Det du ska göra är att varje vecka bestämma dig för något som du ska rensa. Det kan vara något litet som ett pennskrin, en sminkväska, en byrålåda eller en pärm som du vill rensa ur. Eller de kan vara större projekt som en garderob, ett förråd eller källaren. Du avgör själv. Om du har en blogg så skriver du där vilket rensningsprojekt du har valt för veckan. Länka gärna till mig. Sedan är det upp till dig hur du vill redovisa dina rensningar. Lägg gärna upp bilder och var kreativ. Det sporrar oss andra rensare.
  3. Varje vecka så lägger jag upp ett inlägg här där du gärna i en kommentar får skriva och länka till dina rensningsprojekt.
  4. Jag förutsätter att vi alla är rädda om vår miljö och att vi därför gör allt vi kan för att på bästa sätt ta hand om det vi inte längre behöver. Sopsortera det som bör sorteras, lämna till återvinning det som kan återvinnas, skänk till välgörenhetsorganisationer eller sälja till någon som bättre kan använda dina prylar.
Så kom igen nu tjejer (och killar?) nu röjer vi!

55 kommentarer:

  1. Jag är med! Absolutis! Denna veckan ska jag rensa ur bokhyllan/lådorna i vardagsrummet. det är dags att uppdatera och rensa ut och laga...Vilken rolig idé med rensingen! Kram

    SvaraRadera
  2. Jag behöver verkligen göra ett röj igen.

    SvaraRadera
  3. Klart som korvspad jag är med!! :-)

    Kramis

    SvaraRadera
  4. Jättebra förslag, jag vill gärna vara med!

    SvaraRadera
  5. YES! Count me in denna gången också. :)))))

    Härligt!

    SvaraRadera
  6. Jag är med! Jag rensar visserligen hela tiden men kan behöva strukturera upp de lite och inte bara flytta om sakerna.

    SvaraRadera
  7. Jag är med igen! Det finns mer att rensa här som bara ligger... //Tiana

    SvaraRadera
  8. Jag är också med! Vet precis vad jag ska börja med, något som tar mkt energi eftersom jag tittar på det varje dag från mitt skrivbord...

    SvaraRadera
  9. Jag är med denna gången med!
    Har börjat känna att det jag rensade sist har så smått grott igen igen. = Dags för röjning!!

    SvaraRadera
  10. Detta låter som en fantastisk möjlighet! Att få rensa strukturerat med andra ut-rensare!! Jag är med!

    SvaraRadera
  11. 5 garderober! Jag startar direkt! Klart senast 10 oktober! Jag vill fira min födelsedag med ordning och reda...och här råder för närvarande största OREDA

    SvaraRadera
  12. Hello. Jag tar utmaningen. Ska bli spännande.

    www.metrobloggen.se/livetiforandring

    SvaraRadera
  13. Ja jag vill vara med:-) Tror jag ska börja med att rensa min byrå på allt jag inte använder. //Mia

    SvaraRadera
  14. Precis den spark i baken jag behöver! Tack. Jag är absolut med! :)

    SvaraRadera
  15. Yes box, jag är med igen. Nästa veckas rensning blir skrivbordet...det är fullbelamrat med papper som behöver arkiveras eller slängas. :o)

    SvaraRadera
  16. Jo, men självklart ska man vara med. Har mycket som behöver rensas både inne o ute i ladugården. Och vi är liksom inne i ett flyt för tillfället, så jag hänger på.
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  17. Klart att jag hänger på =) Det kan verkligen behövas ....

    SvaraRadera
  18. Såklart jag hoppar på tåget!
    Har lite små projekt kvar att avsluta! Bra sporre med veckans Rensa-Röj-utmaning!
    kram *piah*

    SvaraRadera
  19. Ja! Jag är självklart med! Att hitta hit, till denna utmaning är dagens lyckospark!

    SvaraRadera
  20. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  21. Vilken toppenidé - tack!
    Är med på lite extra rensa-i-röran-skjuts.

    SvaraRadera
  22. Jag har redan anmält mig, som M.
    Men jag har bytt tillbaka till mitt gamla google namn, så du kan väl ändra i listan så det står rätt.

    Hälsningar Mia i Vita Villans rum

    SvaraRadera
  23. Jag tror jag är med också, jag behöver det, problemet jag har är att jag brukar vara för bra på att rensa och nu har en latmask intagit min kropp och ätit upp motivationen. Men jag har väl till på måndag på mig att hitta igen ny motivation?

    SvaraRadera
  24. Vilken bra idé!
    Jag vill rensa virkeshögen framför huset under helgen. (Fast då får det inte regna.)
    Jag vill rensa mitt arbetsrum nästa vecka. (Fast det kanske behövs mer än en vecka till det.)

    SvaraRadera
  25. Jag vill också vara med. Jag har redan börjat så smått här hemma för några veckor sedan, men det finns mycket kvar att göra...

    SvaraRadera
  26. Min blogg är förresten:
    www.barnboksbloggen.se

    SvaraRadera
  27. Jag är med! Jag missade vårens utrensning men i och med flytten i somras så gick jag igenom det mesta. Men så kommer det nya vrår och högar med med skräp. Jätteroligt ska det bli! Hur ofta tänker man så om städning? ;)

    SvaraRadera
  28. Äsch, jag hänger på denna gång också och hoppas vara lite bättre på röj än jag var förra gången.
    Anmaja

    SvaraRadera
  29. Jag var med i våras och nu behöver jag göra ett röj igen. Denna utmaning kommer perfekt i mitt liv just nu, då jag behöver förändring!:) Ska bli riktigt kul att ta tag i röjandet igen, så självklart är jag med!:)
    Kram

    SvaraRadera
  30. Ok, jag gör ett försök i år också. Det gick rätt bra det året jag hade köpstopp och det gick väl "så där" förra året, hoppas på ett rejält resultat i år. (Tar bråten aldrig slut...?)

    SvaraRadera
  31. Jag antar utmaningen - och vill också vara me!! =))))

    SvaraRadera
  32. Jag vill gärna vara med. Har läst här på bloggen om tidigare utmaningar och tror det är bra att få en sporre av er andra och en tid att passa för att göra klart.
    Jag ska rensa bland mina papper (räkningar, kvitton mm)nästa vecka.

    SvaraRadera
  33. Jag är med:)
    Ska bara komma på var jag ska börja... Men det skriver jag om i min blogg.

    SvaraRadera
  34. Jag är med. Då kanske jag äntligen får ordning i min klädkammare...hänger som ett tungt ok över mig.

    SvaraRadera
  35. Precis vad jag gick och tänkte på igår. Funderade på att försöka aktivera vänner eller kollegor med samma sak. Det är ju lättare om man inte är ensam.... och kan hålla lite koll på varandra.
    Skriv upp mig!

    SvaraRadera
  36. Förra gången vågade jag inte vara med men nu jäklar är jag med! :D
    Har klagat för länge att jag har alldeles för mycket grejer så ikväll ska jag knäppa ett kort och visa vart jag ska börja :)

    SvaraRadera
  37. Självklart behöver jag en spark i baken, har mkt kvar sen renoveringen! Massa kassar på övervåningen....ska gås igenom och endel garderober åhhhhhhh!!! Jag tar sats, mycket sats!!

    SvaraRadera
  38. Jag ska börja med garderoben som även blivit mellanstation för en massa annat. Det kommer att frisläppas massor med energi och möjligheter när det blir några tomma utrymmen där...

    SvaraRadera
  39. Jag vill vara med.
    Det finns alltid saker att rensa.
    Trots att jag flyttade i våras och rensade grovt och var med i våras har det kommit nytt skräp.

    Jag tänkte börja med att rensa bort massa betalningsmotagare från mitt bankkonto. Det hr jag aldrig gjort så det finns en massa gammalt där som jag inte har nytta av längre.

    Jag skriver ett inlägg på min blogg också.

    SvaraRadera
  40. Precis vad jag behövde för att komma igång!! Jag har redan rensat ut första 2 ställena!
    http://prinsessanalexandra.blogspot.com/2010/10/rensa-i-roran-vecka-1.html

    Kram och tack för initiativet!

    Alexandra

    SvaraRadera
  41. En sån välbehövlig utmaning! Jag vill vara med och sätter igång och rensar genast.

    Kram, Outi

    http://anvantonytt.blogspot.com/

    SvaraRadera
  42. Jag vill också vara med! Bättre sent än aldrig kanske.. :D Jag ska börja med att röja i mitt blivande pysselrum!

    SvaraRadera
  43. Vilken bra idé!! Har faktiskt börjat lite smått jag med denna veckan. Alla saker som dräller överallt står mig upp i halsen..
    Har bara en ren pysselblogg så jag vet inte i dagsläget om jag kommer att gå med i utmaningen fullt ut och rapportera om mina framgångar på rensningsfronten, men jag kommer garanterat att återkomma för att hämta inspiration!

    SvaraRadera
  44. Vad kul det här låter. Jag är med :)
    mvh monika

    SvaraRadera
  45. Jag hittade hit via Cayenne som också är med på detta och blev så inspirerad!! Så jag vill också vara med! :) Började med mitt första projekt igår som jag skriver om på min blogg :)

    SvaraRadera
  46. Åh, det är är något för mig!! Har ett annat ställen där jag skulle behöva rensa... Har länge, länge gått & tänkt på det, men inte fått tummen ur. Det här kan ju vara ett bra sätt att komma igång!!

    SvaraRadera
  47. Caroline Carlsdotter20 oktober 2010 kl. 16:56

    Ja, det behövs ju, så med en utmaning i ryggen så kanske jag får fart på plockandet ;)
    Jag börjar i det lilla, med en bokhylla i vardagsrummet! :D
    Tack för "sporren" :D

    SvaraRadera
  48. Oj vad bra jag hakar på nu eftersom jag inte hittat detta tidigare

    SvaraRadera
  49. Jag är på! Skrev ett inlägg om vad som ska rensas innan jul...

    SvaraRadera
  50. Hej,

    Har inte läst din blogg på ett tag och upptäckte först häromdan din Rensa i Röran utmaning. Då hade jag redan börjat röja på eget initiativ. För 2 veckor sen röjde jag mitt sovrum, som blev mycket mer vilsamt sen klädhögar, kassar med "diverse" och 1 bokhylla försvann. Viss del av det som "försvann" hamnade visserligen i arbetsrummet. Men sen jag såg Din utmaning har jag tagit nya tag. Jag rensar i bokhyllor för att göra plats för det som skall sparas från kassarna. Det går långsamt men mer och mer av golvet i arbetsrummet blir synligt och bokhyllorna börjar se prydliga ut. Men alla dessa "beslut" är tröttande så nu slutar jag för idag. /Gun

    SvaraRadera
  51. Halloj, jag är gärna med i utmaningen, jag slängde faktiskt 5 sopsäckar och lika många kartonger med allt och diverse förra veckan då jag rensade i källaren och en skrubb, är dock inte färdig där ännu, men en skaplig början kände jag att det var.

    SvaraRadera
  52. Bra initiativ! Men jag kunde ju inte låta bli att rycka till en aning över att uppmaningen riktades till "tjejer (killar?)" - det är ju inte som om FLER killar kommer att lockas av projektet genom att man omedelbart klargör att målgruppen är tjejer, och killar är bara med lite som ett undantag... Sådana här oskyldiga men tanklösa uttalanden förstärker bara de klassiska könsrollerna!

    SvaraRadera
  53. Agis - anledningen till att formuleringen ser ut som den gör är att denna utmaning har jag i omgångar haft under två års tid och fler än hundra personer har varit med, flera stycken i flera omgångar. Inte en enda har varit man, ännu.
    SJÄLVKLART är alla välkomna att vara med, oavsett kön. Ulrika

    SvaraRadera
  54. Ulrika Gabriel, jag tvivlade inte en sekund på att även killar var välkomna! =) Absolut inte! Det var bara formuleringen ja reagerade på, som jag misstänker skulle kunna - av misstag - skrämma bort vissa killar. No hard feelings, det är ett jättebra projekt och jag är helt klart sugen på att hänga på själv! Kanske nästa gång...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...