måndag 4 oktober 2010

SE FÖRÄNDRINGEN SOM ATT BESTIGA ETT BERG

Jag brukar likna förändringsarbete som att bestiga ett berg - läs tidigare inlägg HÄR.
Det är en liknelse som jag tycker stämmer mycket bra överens med hur förändringsarbete bör se ut för att fungera både på kort och lång sikt. En tidigare deltagare i min bloggkurs Fin Form har nu delgett mig nedanstående beskrivning, som jag tycker passar så bra med mina egna tankar:

Jag förtydligar texten här:
Det är i alla fall så,
att envar som vill förvärva verklig kunskap
måste ensam bestiga svårigheternas berg.
När ingen kunskapsväg leder till toppen
måste jag i sick-sack ströva mig uppför branten.
Ofta slinter foten, man stöter på dolda hinder,
man stannar, förlorar tålamodet ibland
men får det tillbaka och fortsätter
den mödosamma vandringen ständigt uppåt och framåt.

Men jag vill gärna tillägga att jag förespråkar en trivsam och njutbar vandring uppför berget. Det går att förändras på det sättet också ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...