torsdag 23 september 2010

VARVA NER MED DINA BARN (ELLER SJÄLV)

I dag är det höstdagjämning. Över hela vår jord är idag dag och natt exakt lika långa. På andra sidan jorden går det mot "ljusare tider", här väntar mer mörker och kyla.
Som jag har skrivit förut är vår kroppar (och själar) programmerade för att nu ta det lugnare. Vi behöver, precis som naturen, gå in i en lugnare period av återhämtning för att samla kraft och energi. Få av oss har möjlighet att helt följa naturens och dygnets växlingar, men vi kan för det mesta göra det i liten skala.
Ett tips är att du som har familj även försöker att få med övriga familjemedlemmar i aktiviteter som ger lugn och harmoni mellan varven (allt annat ska ju också hinnas med).
Något som ALLA kan göra (enskilt eller tillsammans) är att måla MANDALAS. Mandala betyder "cirkel" på sanskrit och har sitt ursprung i buddistiska och hinduistiska ritualer. Manalan är en cirkelformad meditationsfigur som lugnt och nogsamt ska färgläggas fällt för fält med början utifrån cirkelns ytterkant och därefter arbetar man sig inåt. Detta blir en form av meditation och får en  väldigt skön effekt för både barn och vuxna.
Så varför inte trycka ut några Mandalas HÄRIFRÅN eller HÄRIFRÅN, plocka fram tusch- eller färgpennor, tända några ljus och sätta dig själv eller tillsammans med barnen och börja måla. Det blir en härlig stund av lugn samvaro.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset!
    Är mitt uppe i det är att hämta energi... och leva lite saktare... för att orka leva alls.

    SvaraRadera
  2. Jag tackar också för tipset! Det här ska vi göra. :-)

    Jag har tänkt på det du skrev om att varva ner på hösten, kanske mycket för att jag känt att jag behöver det, så jag planerar att försöka låta ljuset styra lite mer i höst. Mörker får bli lika med avkoppling, vila och ett lugnare tempo. :-)

    SvaraRadera
  3. Tack för länkarna! Mina barn älskar att måla Mandalas!

    http://hoscayenne.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. chrissan - hoppas att ni tycker att det är lika mysigt som jag och mina barn tycker.

    Stina - så roligt! Berätta gärna om vad ni tyckte. Bra inställning nu kring mörker och höst :-).

    Cayenne - så kul :-)!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...