onsdag 22 september 2010

INSPIRERANDE FÖRELÄSNING

I går var jag på en både rolig och viktigt föreläsning. Det heter "Öka livet" och var med Måns Möller (komikern) och Dan Hasson (stressforskare). De bjöd på en både underhållande och faktaspäckad 2-timmars show där de bland annat undersökte kopplingen mellan humor och stress. Skratt och stress har liknande stimulans på kroppen. Men det är väl rätt ovanligt att någon har "kroniskt skrattpåslag" skulle jag tro.
Enda sättet att "bota" stressen är att andas djupt och lugnt. Då klingar stresshormonerna av och kroppen hamnar i normalläge igen. Har du en stressig tillvaro kan du minska din upplevda stress genom att då och då ta pauser då du tar några lugnande andetag.
Får du möjlighet att se föreläsningen tycker jag definitivt att du ska gå.

Föreläsningen gav mig också en tanke:
- Kan det vara så att personer som inte tar sig själva på blodigt allvar, har lite självdistans och kan skämta om sig själva och sin situation, drabbas de mer sällan av stressrelaterade åkommor?
Jag bedriver en helt ovetenskaplig studie i mitt närområde där jag misstänker att det kan vara så.
Vad tror du?

4 kommentarer:

  1. Absolut är det så. Jag anser mig tillhöra den kategorin du beskriver och jag vet inte riktigt vad stress är faktiskt. I varje fall inte den stress som man mår dåligt av. Att ha lite bråttom ibland eller ha lite för lite tid innan något ska bli klart t ex det är utmärkt för mig - det är då jag får lite fart och så´n positiv stress tror jag inte är skadligt. Ha en bra stressfri dag.

    SvaraRadera
  2. Har för mej att det finns forskning på humorns inverkan på måendet.

    Det är ju iallafall tvärtom: när man är stressad är man helt humorbefriad... :-O

    SvaraRadera
  3. Jag tror det stämmer rätt så bra.

    SvaraRadera
  4. Anna - låter underbart!

    vardagsglädje - eller hur ;-)!

    Anna - ;-)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...