fredag 3 september 2010

SUPERGOD OCH NYTTIG KYCKLINGGRYTA



Så här i förkylningstider (80% av min familj hemma med hosta snuva och varierande gradantal av feber) så är den här maträtten en riktigt medicinkur då den innehåller vitlök och ingefära. För övrigt är den så himla god och en favorit här hemma, både hos barn och vuxna, annars också.


Ulrikas cocoskyckling
900 g kycklingfiléer, tinade och skurna i mindre bitar
olivolja
salt
svartpeppar
2 burkar cocosmjölk
2 msk färsk riven ingefära
2 vitlöksklyftor
1tsk sambal oelek
majsena redning

Värm olivoljan och stek upp den hackade vitlöken med den rivna ingefäran. Blanda ner kycklingbitarna och låt steka med tills de fått fin stekyta. Häll på cocosmjölken och låt koka 10 minuter. Blanda sedan ner sambal oelek och red av med majsenan till lagom konsistens. Smaka av med salt och peppar. Låt koka ytterligare 10 minuter.
Servera med ris/råris, bulgur, quinoa eller pasta.

Ps, jag var djärv och tog ännu mer ingefära och vitlök i grytan i går. Vet inte om det är därför jag känner mig mycket piggare idag ;-).

3 kommentarer:

  1. Dottern vaknade idag genomförkyld. Hon trotsade den först genom att ändå gå till skolan (hon älskar verkligen skolan) och sen genom att sticka iväg och rida hästen hon är medryttare på.
    Själv hoppas jag få hålla mig frisk.
    Krya på dig och ett litet tips av mig är eterisk olja av Eukalyptus. Smörj in fötterna med det. :)
    Krma

    SvaraRadera
  2. kram ska det stå..

    SvaraRadera
  3. Fokus mot framtiden - tack för tipset! :-)!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...