fredag 3 september 2010

STRESSA MINDRE FÖR BÄTTRE HÄLSA

Att vi inte mår bra av stress, det är de allra flesta medvetna om idag.
Tidigare forskning har påvisat sambandet mellan stress och risken att drabbas av kärlsjukdomar som stroke och hjärtinfarkt.
Ny forskning gjord i Sverige visar nu också att det finns kopplingar mellan en stressad livsstil i medelåldern och olika demenssjukdomar, bland annat Alzheimers sjukdom. Risken att drabbas av demenssjukdomar på grund av stress ökar med runt 50 % om stressen är ihållande och/eller återkommande.

Vet du med dig att ditt liv är för stressigt?
Kommer stressen att fortsätta mer än bara en kort period om du inte gör något åt situationen?
Om du svarar ja på dessa frågor måste du tänka till. Ingen annan än DU SJÄLV kan tänka om och prioritera på annat sätt i ditt liv. Du måste helt enkelt se över din tillvaro. Ställ dig dessa frågor:
  1. Vad är det jag gör idag som jag faktisk inte behöver göra?
  2. Finns det någon annan som kan avlasta mig i mina uppgifter hemma eller på jobbet? Vem och på vilket sätt?
  3. Finns det saker som jag tycker mycket om att göra, som jag ändå skulle må bra av att inte göra under en period för att få ett lugnare liv?
  4. Kan jag sänka kraven på mig själv och min prestation för att på så sätt må bättre? Om jag vill dammsuga hemma två gånger i veckan kanske det kan vara ok att göra det en gång om det gör att min hälsa förbättras? Kan jag nöja mig med att prestera tillräcklig bra (good enough) om det gör att både jag och min omgivning mår bättre?
Skriv gärna ner dina tankar och svar på frågorna. Välj sedan ett område i taget som du känner att du vill och kan förändra och gör det du själv kan för att påverka din situation. Att medvetandegöra sina görmål och åtaganden i livet är nyttigt för alla. Men sedan är det upp till dig att faktiskt se till att det blir någon förändring. Börja gärna småskaligt och låt din mission att uppnå ett mer stressfritt liv få ta den tid det behöver. När du känner att du är på rätt väg kommer det att gå lättare eftersom. Skriv din egen handlingsplan som ska leda dig mot ett lugnare och mer hälsosamt liv.

2 kommentarer:

  1. Att göra vad man kan för att leva i nuet, är ett sätt som hjälper mig att inte stressa. Att fundera över vad som är viktigt. Att stressa igenom livet utan att hinna med att leva det, är ju en otrolig förlust.

    http://hoscayenne.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Cayenne - att leva i nuet är den absolut bästa medicinen mot stress. För många som lever stressfyllda liv kan det dock var svårt att förstå vikten av det. De behöver oftast först få redskap som gör att den faktiska stressen minskar. Därefter kan de börja se att de genom att njuta av här och nu vinner både kvalitet och kvantitet.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...