torsdag 26 augusti 2010

KONSTEN ATT FÖRA FRAM KRITIK

Att tala om för någon att man tycker att det hon/han gör är fel, det är inte lätt. Konstruktiv kritik i all ära, men i ärlighetens namn är det inte många som uppskattar att någon inte är nöjd med något du gjort. Även om det är nog så viktigt och lärorikt - för det är det så klart. Kritiken får inte upphöra för att den är besvärlig. Men det går att göra det på ett smidigt sätt.

Om du kritiserar någon så är sannolikheten stor att hon eller han känner sig kränkt, ledsen eller besviken. Men det finns sätt att framföra sitt "missnöje" som gör att du har mycket större förutsättningar att få personen i fråga att vilja ändra på sitt beteenden. Det här är ett mycket framgångsrikt förhållningssätt:

Det är lättare att acceptera råd än att ge kritik.
Det är lättare att acceptera förslag än råd.
Det är lättare att acceptera önskemål än förslag.

3 kommentarer:

  1. Det här var bra! Dessa råden ska jag komma ihåg och tillämpa när det behövs. Tack!
    Ha en bra dag
    /Anna

    SvaraRadera
  2. Så sant så sant. Sen kan man även upptäcka att man har olika idéer om vad kritik, tips, råd och önskemål innebär. Och ju känsligare fråga det är, desto större är ju risken att det upplevs som kritik, även om det framförs som ett önskemål, inlindat i lager på lager av bomullssnälla ord. ;-) Men man kan ju inte styra hur andra kommer att reagera (även om de olika nivåerna + ordval, tonfall och kroppsspråk kan påverka en del), så det gäller att framföra kritiken på ett sätt som känns bra för en själv. Och sen får man fokusera på att vara nöjd med det. ;-)

    SvaraRadera
  3. Det var en bra tankeställare. Tack o trevlig helg

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...