måndag 26 juli 2010

EN MENTOR KAN FÅ DIG ATT UTVECKLAS

Mentorskap har varit på tapeten ett tag i yrkeslivet.
Ordet och betydelsen "mentor" kommer från den grekiska mytologin där Odysseus bad sin vän Mentor ta hand om sin son Telemachos när han han skulle ut och slåss i det trojanska kriget. Han bad Mentor att under hans tid borta vara Telemachos rådgivare, lärare och vän.
Det är en bra summering av vad mentorskap handlar om; rådgivning, lärande och vänskap. Dessutom är det inte nödvändigtvis så att det bara är "eleven" som lär av sin mentor utan det kan lika gärna vara åt andra hållet också. Ett ömsesidigt utbyte.

Skaffa sig en mentor gör du för att få inspiration och tips på vägen av en person som du känner förtroende för, vars kunskap du beundrar och vars ledarskap, personlighet, drivkrafter och livskunskap du beundrar.
De kvinnor och män i chefs- eller ledarsskapspositioner som jag coachar och som känner sig lite "vilsna" i sina karriärstankar brukar jag alltid rekommendera att de skaffar sig en mentor.
De får fundera på om det finns någon som de tror skulle kunna inspirera dem i deras yrkesliv och som de skulle kunna fråga om han eller hon vill fungera som mentor åt dem.
Den första reaktionen brukar inte sällan bli:
- Men det kan jag väl inte fråga! H*n har ju jättemycket att göra och har säkert inte tid med mig. Det blir bara en massa extra jobb.

Faktum är att de allra flesta blir MYCKET smickrade över att få en förfrågan om de vill vara mentor. Jag har då hittills aldrig stött på någon som tagit illa upp - tvärt om.
Viktigt att göra om du bestämmer dig för att skaffa dig en mentor är att ni tillsammans sätter upp riktlinjerna:
  • Hur ofta ska ni träffas?
  • Vem har ansvar för att boka träffarna?
  • Hur länge ska träffarna pågå och i vilken form (ett möte, en lunchdate?)
  • Ska ni ha någon agenda för era möten eller bara diskutera fritt? Vem ansvarar i sådana fall för innehållet?
  • Under hur lång tid ska mentorskapet pågå.
Genom att sätta upp riktlinjerna så vet båda parterna vad som gäller och förväntas av dem vilket gör att ni undviker att hamna i "ingenmansland" där någon känner sig besviken.

Mentorskap behöver inte heller vara direkt knutet till arbetslivet. Du kan mycket väl söka samma inspiration och kunskap hos en "Livsmentor". En person var förhållningssätt till livet i stort känns tilltalande för dig och som du vill inspireras av.

6 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Oj, vad jag blev sugen på en livscoach...
    kram

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Ja... jag har utsett helt själv min träningsmentor och coach och j-a vilket jobb hon gör. Hon är så go och rar att jag blir mållös ibland. Peppar och driver, får mig att ta steg som jag aldrig annars skulle göra. Jag hoppas bara att hon orkar pusha mig för jag har ju inte så lätt med träning då jag tycker att det är jobbigt, tråkigt och ofta svårt. Kanske lyckas hon även med den biten... Guld värt i alla fall!

    Kolla in henne: http://ettdussinpannor.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Awww.. tack Bondis! ;*

    /Suzan - ett dussinpannor

    SvaraRadera
  5. Lite spännande att du skriver om detta. Har gått och haft funderingar om att just skaffa mig en mentor. Håller nämligen på att starta upp ett företag och där jag kommer ifrån finns en person som har hållt på under en lång tid med det jag ska gör.

    Minns henne sen jag var barn och beundrade hennes hantverk.Är bara att ta steget att fråga henne vilket inte är så bara för mig... Men nästa gång jag åker ner till mina föräldrar så får jag helt enkelt ta mod till mig. Får börja med att kolla upp om hon har öppet. Det är ju nästan så jag blir lite nervös redan nu...

    SvaraRadera
  6. Ingela - det tycker jag aboslut att du ska fundera vidare på. En riktigt häftig resa kan det bli av det :-).Kram

    Bondjantan - det låter underbart. Precis som en mentor ska vara. Grattis till dig - och till Suzan :-).

    Suzan - sug i dig :-)!

    Forever - DU har absolut ingenting att förlora. Tänk dig det motsatta att någon söker upp dig för att han eller hon beundrar det du gör och vill ha tips och inspiration. Vad skulle du känna? Stolhet? Glädje? Tacksamhet?
    Vad är det värsta som kan hända?
    Jag håller tummarna för dig. Hör av dig och berätta om hur det går. Lyckospark och kram.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...